Egy friss jelentés szerint a világunk egyre kockázatosabbá válik, ennek megfelelően a biztosítási ágazat szerepe is kiszélesedik, a védelem mellett a megelőzés is egyre fontosabbá válik. Összességében a biztosítási piac globálisan elérheti a 10 ezer milliárd dolláros méretet.
A Bain & Company által készített, Insurance 2030: As Risks Mount, Insurers Aim to Augment Protection with Prevention címet viselő jelentés szerint a világ egyre kockázatosabbá válik. Az éghajlatváltozás, a különböző betegségek és a technológiai zavarok együttesen több és különböző típusú kockázatokat eredményeznek. Ebben a környezetben a biztosítóknak a károk megtérítésén túlmenően a kockázatok csökkentését célzó magatartások ösztönzésére is törekedniük kell.
Az iparág olyan módon fog megváltozni, amely felgyorsítja a növekedést és javítja a nyereségességet. A technológia és az adatelemzés olyan lehetőségeket a biztosítók számára, hogy proaktívan kezeljék és csökkentsék a káresemények költségeit, még mielőtt azok bekövetkeznének. A biztosítók szerepe is változik, már nem csupán a kártérítésre fog kiterjedni, hanem részt vesznek a kárenyhítésben és a kármegelőzésben is. – olvasható a jelentésben.
A kutatás azt mutatja, hogy az olyan technológiák, mint az automatizálás és a dolgok internete segíthetnek a biztosítottaknak megelőzni a lehetséges káreseményeket. A jelentés szerint a technológia jelentette hatékonyságnövekedés révén akár 50%-kal is csökkenthetnek a működési költségek, a kockázatok mérséklésével pedig 20%-kal csökkenthetők a kárkifizetések. Emellett a technológia és adatok fokozódó használata a biztosítási díjakat is alacsonyan tarthatja. Mindez a biztosítók versenyében is kulcsfontosságú tényezővé válik.
Új versenytársak
Számos insurtech, big tech vállalat és más iparágak vezető szereplői (például autógyártók) igyekeznek a biztosítói értéklánc legjövedelmezőbb részeit megcélozni új üzleti modellekkel, megkérdőjelezve a hagyományos, integrált biztosítók szerepét.
Egy viszonylag új B2B2C üzleti modell, a beágyazott biztosításoké egyre hangsúlyosabbá válik bizonyos üzletágakban. Ez az értékesítés helyén történő biztosítási kínálatot jelenti, ahol a biztosító és az üzleti partner a termékeket és a biztosítási védelmet egyszerre kínálja az ügyfélnek. Ez egy kétélű fegyver a biztosítók számára, mivel a biztosítás értékesítésének lehetőségei bővülnek, ugyanakkor a biztosító elveszíti a közvelten ügyfélkapcsolatot a forgalmazóval szemben.
Insurtech társaságok sora jött létre beágyazott szolgáltatások nyújtására, amelyek lehetővé teszik bármely vállalkozás számára, hogy a biztosítást integrálja kínálatába. Hasonlóképpen, a nagy technológiai cégek, mint például az Apple vagy az Amazon már hosszabb ideje érdeklődnek a beágyazott biztosítások iránt. A beágyazott biztosítások elterjedtsége jelentősen eltér majd üzletáganként. A jelentés szerint a legnagyobb penetráció kezdetben három területen várható: a gépjármű- (például az autógyártók által az autóeladási folyamatba ágyazott biztosítás), az utas- (a repülőjegy- vagy szállodafoglalásba beépített biztosítás révén), és a lakásbiztosításban (beleértve a bérlők biztosítását). Egy nemrégiben készült InsTech London jelentés szerint a piac 2030-ra globálisan 722 milliárd dollár bruttó díjbevételt érhet el. Mindez átformálja a hagyományos biztosítókat is, akik számára a megfelelő partnerségek kialakítása a verseny legfontosabb elemévé válik majd.