Az elmúlt évek legnagyobb kártérítését hozhatta a tegnapi vihar
2015.07.09
Brutális rohamra és rekordkifizetésre készülnek a biztosítók az országon végigsöprõ vihar után. A kár egyelõre felbecsülhetetlen, az igényeket azonban legkésõbb három napon belül be kell jelenteni. Az átlagosnál jóval több vitás eset is lehet, ezek intézése lassabban zajlik majd – közölte a CLB biztosítási alkusz cég vezetõje a Piac és Profittal.

„A tegnapi tomboló vihar egyelõre felbecsülhetetlen kárt okozott, elképzelhetõ, hogy az elmúlt néhány év legnagyobb kártérítési összegét kell majd kifizetniük a biztosítóknak” – véli Németh Péter. A 25 biztosítóval szerzõdött CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója szerint az elsõ gyors összegzés néhány napon belül várható, a kárbejelentéseket viszont nem érdemes addig halogatni, legkésõbb 3 napon belül meg kell tenni – figyelmeztet a szakértõ. Azzal ugyanis, ha még néhány napig víz alatt marad a pince, vagy tovább ázik a bútor a tetõ nélkül maradt házban, s még biztosabban tönkre megy a berendezés, nem fog több kártérítést fizetni egyetlen biztosító sem, sõt gyanús lesz a halogatás – figyelmeztet a szakértõ. A biztosítók ugyanis nemcsak azt várják el az ügyfeleiktõl, hogy minden lehetséges módon védekezzenek az esetleges kár ellen, hanem azt is, hogy ha már bekövetkezett a baj, haladéktalanul kezdjék meg a mentést.

Németh megjegyzi: ezúttal elképzelhetõ, hogy az átlagosnál több vitás eset lesz, amelyet hosszabban fognak vizsgálni az óvatosabb biztosítók. Fõleg akkor, ha például egy utcában sorban zuhantak a fák az ott parkoló autókra – ebbõl most több ilyen is volt –, vagy egy helytelenül felállított óriás reklámtábla elszállt a viharban, s autókon kötött ki, több százezres kárt okozva akár egyetlen jármûben is. Vagy például egy tegnapi friss eset: egy, a napokban végzett útmunkák után visszatemetett utcaszakasz alól „kimosta” a földet az esõ, s az ott parkoló autók orral bedõltek a gödörbe.

A vita oka ezekben és a hasonló esetekben az lehet, hogy ki a felelõs. Fõleg akkor, ha a sérült autókra nincs casco. Ekkor ugyanis a vétkes biztosítására kaphatna kártérítést a károsult. „Már, ha a kivitelezõ, fenntartó, stb. hibázott egyáltalán, s van erre vonatkozó biztosítása. Tapasztalatok szerint azonban az esetek többségében, fõleg a kisebb cégeknek nincs biztosításuk” – jegyzi meg Németh hozzátéve: az ilyen típusú bejelentést akkor is ki kell vizsgálni. Ez pedig elég hosszú idõt vehet igénybe.