A nők társadalmi szerepe az elmúlt tíz évben rengeteget fejlődött, minden eddiginél többen töltenek be vállalkozó és vezető szerepet a magán- és a közszférában. A biztosítóknak nyomós okuk van arra, hogy üzleti lehetőségként tekintsenek a női vállalkozókra.
Kutatások szerint a nők vásárlási preferenciái általában ellentétesek férfi társaikéval. A Swiss Re Institute nemrégiben megjelent, „Women as insurance decision-makers”, vagyis „A nők mint biztosítási döntéshozók” című kiadványában rámutat a férfiak és nők biztosításvásárlási magatartásában megfigyelhető különbségekre, különösen a termékfókusz és a vásárlási folyamatok tekintetében. A nők például nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a megbízható forrásokból származó ajánlásoknak az új biztosítási fedezetek vásárlása során. A biztosítók számára ez azt jelentheti, hogy olyan értékesítési megközelítést érdemes alkalmazniuk, amely jobban összpontosít az ajánlásokra és a közösségi konzultációra.
Ami a termékeket illeti, a Swiss Re Institute tanulmánya szerint a nők nagyobb figyelmet fordítanak az egészségügyi ellátásra, különösen gyermekeik esetében. Ugyanakkor kevésbé hajlamosak életbiztosítást kötni, ami miatt kevésbé vannak felkészülve saját halálozási kockázatukra. Inkább a biztonságosabb befektetéseket részesítik előnyben, a vonzóbb hozamok rovására. Ez azt jelenti, hogy kevésbé összpontosítanak a nyugdíjcélú megtakarításokra, így a nők kevésbé felkészültek a hosszú élet kockázatára.
A vásárlói magatartás ilyen markáns különbségeit szem előtt tartva a biztosítóknak lehetőségük van arra, hogy proaktívan foglalkozzanak a nők igényeivel.
A női vállalkozók számára még mindig nehéz a tőkéhez jutás
A női vállalkozók egyre fontosabbá váltak a gazdasági stabilitás szempontjából. Csak az Egyesült Államokban több mint egymillió női tulajdonú vállalkozást tartanak számon, amelyek 2018-ban 1800 milliárd dollár bevételt termeltek és több mint 10 millió embert foglalkoztattak. Európában a nők teszik ki az induló vállalkozók 30%-át, míg Ázsiában található a világ női tulajdonú vállalkozásainak 40%-a.
Annak ellenére, hogy a befektetett tőkére jutó bevételük magasabb, a nők számára továbbra is kihívást jelent a tőkéhez való hozzáférés. A biztosítás segíthet a vállalkozói kockázatok csökkentésben, ezáltal finanszírozási lehetőségeik bővítésében, miközben az üzleti tevékenységüket és az általuk foglalkoztatott embereket érintő kockázatokat is csökkenthetik.
Miben segíthetnek a nőknek a biztosítók?
A nők igényeinek jobb megértésével segíthetnek megerősíteni őket, mint fontos gazdasági szereplőket. A Swiss Re Institute jelentése három lépést emel ki ebbe az irányba:
1. A biztosítási témák kommunikációjának átalakítása, a biztosítástechnikai részletek demisztifikálása és a nők által értékelt szempontok előtérbe helyezése az iparági szakirodalomban.
2. Olyan értékesítési csatornák újratervezése, amelyek megkönnyítik a nők hozzáférését a biztosításhoz, mint tőkekiegészítéshez.
3. A nők által értékelt tulajdonságok beépítése a biztosítási termékekbe, különös tekintettel a nők kockázatkezelési igényeire és preferenciáira.
Ezek a témák nagy befektetést igényelnek mind a kutatás, mind az adatkezelés területén. Azonban akár csak néhány olyan termékcsomag bevezetésével, amelyek illeszkednek a nők biztosítási és kockázati igényeihez, óriási előnyre tehetnek szert a biztosítók. 2029-re, egy nemeket jobban befogadó világ további 2100 milliárd dollár bevételt generálhatna az iparág számára. Ez egyúttal olyan globális munkaerőpiacot is teremthet, amely élénkebb, rugalmasabb és befogadóbb.