Új alapokra helyeznék a romániai biztosítási piacot
2015.07.16
A biztosítási piac fejlettsége egy adott ország civilizáltságával hozható összefüggésbe – hangzott el a Ziarul Financiar és az Omniasig által a Biztosítások piaca Erdélyben címmel megszervezett konferencián, Kolozsváron. Adatokkal bizonyították, hogy az elmúlt idõszakban Erdély az országos biztosítási piac motorjává vált, azonban a piacon szereplõ vállalatok mûködése még mindig veszteséges, ami nagymértékben annak köszönhetõ, hogy a lakosság továbbra is csupán a kötelezõ autóbiztosítások irányába mutat nyitottságot - írja a Transindex.

A biztosítási piac térnyerését segítheti, hogy a Pénzügyi Felügyelet (ASF) egy rendkívül masszív rekonstrukciós folyamatba kezdett. A konferencián tartott elõadásában Mișu Negruțoiu, a hatóság elnöke elmondta, hogy a viszonylag kisméretû romániai biztosítási piacot európai szintre kell emelni, ehhez pedig olyan intézkedések meghozatalára van szükség, amelyek a szektort teljesen új alapokra helyezik.

Negrițoiu elmondta, a mérlegelemzések és a szektor vállalatain elvégzett úgynevezett stressztesztek is azt támasztják alá, hogy még nagyon sok a tennivaló ezen a piacon. "Hamarosan nyilvánosságra hozzuk azt az elemzést, amely teljesen átvilágítja a hazai biztosító vállalatokat. Ez az elsõ ilyen jellegû tanulmány, nemcsak Romániában, hanem az egész Európai Unióban. Azt vizsgálta, hogy mennyire áll készen a szektor egy robusztus növekedésre, valamint a rövidesen érvénybe lépõ Solvencia II feltételrendszerére" - mondta Negrițoiu, aki a tanulmány eredményeirõl részleteket nem árulhatott el, de rámutatott, rengeteg dolguk van még a nem túl hatékony piac szabályozása terén.

Negruțoiu szerint a romániai biztosítók két fõ problémával küzdenek: hatalmasak a mûködési költségeik, így a tevékenységük rendkívül hatékonytalan, valamint a cégek tõkesítése sem megfelelõ. "Ha egy vállalat kockázatos biztosítási terméket akar a piacra dobni, ahhoz pénzre lesz szüksége, ha nem, akkor meg kell elégednie az autóbiztosítások piacával" - hívta fel a figyelmet. Hozzátette: a piac reményteli átalakuláson megy át, hiszen már a legnagyobb veszteségeket felhalmozó biztosítók is azon dolgoznak, hogy arányaiban csökkentsék a kitettségüket a piac 60%-át jelentõ kötelezõ autóbiztosítások irányába.

A kis- és közepes vállalkozások a legnehezebb ügyfelek

"A szektorban mûködõ vállalatok számára az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy nehéz olyan alkalmazottakat találni, akik maradéktalanul képesek az ügyfelek konzultációkon felmerülõ minden kérdésére választ adni. Ma már mindenki azt igényli, hogy teljesen egyénre szabható termékeket kínáljunk, és azt is elvárják, hogy ezek legyenek a lehetõ legegyszerûbbek. Ezt a két elvárást nem könnyû egyszerre teljesíteni" - mutatott rá Costi Stratnic, az Omniasig igazgatósági tagja.

Stratnic szerint további kihívást jelent, hogy a rengeteg ajánlattal bombázott kis- és közepes vállalkozások számára megfelelõ biztosítási termékeket tudjanak összeállítani. "A KKV-szektorral nagyon nehéz együttmûködni, hiszen nagyon sok biztosító nagyon sok termékkel versenyez ezekért a vállalatokért. Olyan terméket kell kitalálni, ami egy kisebb fodrászatnak is, és egy pékségnek is kielégíti az igényeit" - magyarázta.