Minden más okú közúti haláleset gyorsabban csökken hazánkban, mint az alkohollal összefüggő
2022.04.16

Évente életek ezreit lehetne megmenteni az EU-ban, ha a járművezetők betartanák az ittas vezetésre, a gyorshajtásra, a biztonsági öv használatára és a mobiltelefon-használatra vonatkozó szabályokat. Ehhez elengedhetetlen a közlekedési szabályok következetes betartatása is!

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) új jelentése szerint az ittas vezetés miatti közúti ellenőrzések nyolc európai országban csökkentek, ötben pedig növekedtek az elmúlt 10 évben. Magyarországon évi átlag 12%-kal nőtt az ellenőrzések száma. Míg 2010-ben az ellenőrzött személyek 3,5%-ánál állapítottak meg a megengedettnél magasabb véralkoholszintet, addig 2020-ban 1,3%-nál. Mindezek ellenére Magyarországon minden más okú közúti haláleset gyorsabban csökkent, mint az alkohollal összefüggő közúti halálesetek száma. Sőt, Magyarországon több mint 30%-kal nőtt az alkohol miatti közúti halálesetek száma 2019 és 2020 között.

A szerzők óriási különbségeket találtak az országok között a sebességszabályok betartatása terén. Svédországban százszor több sebességmérő kamera jut egymillió lakosra, mint Csehországban. Márpedig sebességmérő kamerák hatásait vizsgáló kutatások mindegyike pozitív eredményeket mutat.

A 1000 lakosra jutó gyorshajtási bírságok száma 2010 és 2020 között jelentősen nőtt hazánkban, (25-ről, 68-ra), azonban ezek behajtása nem zökkenőmentes. Míg Lengyelországban a bírságok 95%-át fizették be 2020-ban, addig Olaszországban mindössze 61%-át, hazánkban pedig 81%-át. 

A jelentés megállapította, hogy a biztonsági öv használatának aránya szintén jelentősen eltér az egyes uniós országokban. A hátsó biztonsági öv használata különösen fontos. Németországban a hátsó ülésen utazók 99%-a használja a biztonsági övet, míg Olaszországban csak 11%-a, de hazánkban is csak 58% az előfordulása. Az autósok nagyrészt alábecsülik a hátsó biztonsági övek be nem kapcsolásának következményeit. Az öv nélkül utazó hátsó utasok, akik ütközésnél becsapódnak az első ülések hátuljába, jelentősen növelik a maguk és az első ülésen ülők halálának kockázatát. Az ETSC autópályák biztonságáról szóló jelentése szerint az autópálya-balesetek során elhunytak 60%-a nem használt biztonsági övet. Mindezek ellenére a biztonsági övhasználat betartatása sok uniós tagállamban nem elsődleges célpontja a rendőrségnek. A biztonsági övhasználattal kapcsolatos bírságok száma jelentősen csökkent a 2010 és 2019 közötti időszakban szinte minden országban, így hazánkban is.

A vezetés közbeni mobiltelefon használatra vonatkozó szabályok betartatása szintén 14 országban csökkent, és csak 11 országban nőtt, ami aggasztó tendencia, mivel a sofőrök figyelmét egyre több alkalmazás vonja el a vezetéstől. Egy 2018-as felmérés szerint a járművezetők 48%-a számolt be arról, hogy kihangosítóval kezdeményez vagy fogad hívást, 29% kézben fogva kezdeményez vagy fogad hívást, és 24%-a olvasott sms-t, e-mailt vagy legalább egyszer ellenőrizte a közösségi oldalakat vezetés közben a megelőző 30 napban. Hazánkban a 2013–2019 közötti időszakban évente átlagosan több mint 5 százalékkal csökkent az illegális mobiltelefon-használatra vonatkozó bírságok száma.