Még mindig sok a halálos baleset - így kerülhetjük el õket
2015.11.17
Az Allianz Hungária statisztikái szerint 2014-ben minden huszadik kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosításhoz köthetõ személyi sérüléses káresemény követelt halálos áldozatot, világszerte pedig évente több mint 1,2 millió ember veszti életét közlekedési balesetben. Éppen ezért – különösen november harmadik vasárnapja, a közlekedési balesetek áldozatainak emléknapja közeledtével – rendkívül fontos, hogy foglalkozzunk a közlekedésbiztonsággal, és a közlekedési balesetek megelõzésének módjaival.

Évente több mint 1,2 millió ember veszti életét, és több millióan sérülnek meg közlekedési balesetben, derül ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2015-ös Globális közúti közlekedésbiztonsági helyzetjelentésébõl. A közlekedési baleset a leggyakoribb halálokok rangsorában szerepel. A tendenciák alapján arra lehet következtetni, hogy 2030-ra akár a hetedik halálokká léphet elõ a rangsorban.

Magyarországon százezer fõre 7,7 halálos kimenetelû közlekedési baleset jut, ami Közép-Kelet Európában átlagosnak számít – Ausztriában (5,4), Csehországban (6,1), és Szlovéniában (6,4). A közlekedési halálozási arány világszerte azonban jóval magasabb (18), Európában pedig közepes értéket mutat (9,3). A KSH adatai szerint 2014-ben Magyarországon összesen közel tizenhatezer személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt, ezek során több mint hatszáz személy vesztette életét. A jármûvezetõk az összes közúti balesetbõl 92 százalékban voltak okolhatóak, a gyalogosok, az utasok, vagy a jármû mûszaki hibája, pályahiba és egyéb okok elenyészõek.

Társaságunk kárstatisztikái szintén megdöbbentõ adatokat szemléltetnek. Az Allianz Hungáriánál 2014-ben rögzített kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosításhoz köthetõ személyi sérüléses károk 5,2 százaléka volt halálos, azaz minden huszadik személyi sérüléses káresemény követelt halálos áldozatot. Ezeknél az eseteknél a megelõzésben egyrészt a felelõsségbiztosítás mellé köthetõ kiegészítõ balesetbiztosítás is segítséget jelenthet. Ugyanis egy bekövetkezõ tragédia esetén szerettei anyagi biztonságban lehetnek például az Allianz kiegészítõ balesetbiztosításnak köszönhetõen. Ha a biztosítás idõtartama alatt a biztosítottat közlekedési baleset éri, és a baleset során vagy abból eredõen, annak bekövetkeztétõl számított egy éven belül életét veszti, akkor a kedvezményezett részére a szerzõdési feltételekben szereplõ biztosítási összeget kifizetjük.

A tájékozódás mellett csupán némi odafigyeléssel, és néhány tanácsot megfogadva is tehetünk azért, hogy megelõzzük az esteleges közlekedési baleseteket és kellõ óvatossággal vezessünk a forgalomban.

1. Kerüljük a mobiltelefon használatot
Vezetés közben a mobiltelefon-használat többszörösére növeli a balesetveszélyt. Az Allianz Figyelemelterelõdés a közlekedésben címû korábbi tanulmánya szerint a 17–24 közötti autóvezetõk esetében a balesetek legfõbb kiváltó oka a mobiltelefon nyomkodása, ami a figyelemelterelés mindhárom – vizuális, kézi és kognitív – típusát ötvözi.

2. Ne együnk, igyunk, és dohányozzunk a volánnál
Nem csak a rágás és a nyelés tereli el a vezetõ figyelmét, mindez az étel és ital utáni keresgéléssel kezdõdik. Kézbe kell venni, kicsomagolni vagy kinyitni, szájba venni, és utána magunkat és a jármûvet is letakarítani. A vezetés cigarettázás közben is labilissá válik, ráadásul véletlenül el is ejthetjük az égõ cigarettát.

3. Kezeljük megfelelõen az információs és szórakoztató rendszereket
Sosem volt ilyen széles az információs és szórakoztató elektronika termékeinek skálája: lejátszók, fedélzeti számítógépek, navigációs rendszerek. Sajnos a figyelmünket is jobban elterelik. A kedvenc zenéink hangos hallgatása megakadályozhatja, hogy meghalljuk a közlekedési zajokat. Az adatok betáplálásához a GPS-berendezésbe az egyik kezünket le kell vennünk a kormányról, a szemünket pedig az útról – és így a baleset bekövetkezésének esélye növekszik.

4. Gondoskodjunk arról, hogy ne tereljék el figyelmünket külsõ és belsõ zavaró tényezõk
Biztonsági problémát jelenthet a túl sok közlekedési tábla és az ismeretlen környéken való eligazodás is. A mentális figyelmet pedig elvonhatja például a munkahelyi stressz is, ha tehetjük, ne üljünk idegesen a volán mögé.

5. Ne út közben készüljünk fel az induláshoz és a napra
Sok mûveletet az utazás elõtt is el lehetne intézni, mégis útközben tesszük. A baleseti kockázatot jelentõsen csökkentené, ha az autó elindítása elõtt kapcsolnánk be az ablaktörlõt, állítanánk be a légkondicionálót, az ülést és a biztonsági övet. Illetve, csak azért mert a napellenzõben van egy kis kozmetikai tükör, még nem kellene a teljes fürdõszobai készülõdést az autóban elvégeznünk – az átöltözést, cipõfelvételt, nyakkendõkötést, ékszerfelvételt, fodrászkodást. Mindez megspórolhat ugyan pár percet, azonban nem kifogás arra, hogy saját magunkat és másokat veszélybe sodorjunk.