Kinek jár vissza a baleseti adó?
2015.12.01
A Nemzeti Adó és Vámhivatal közleményt adott ki a baleseti adó visszatérítésének feltételeirõl, amiben leírja, mit kell tenniük a megszûnt ASTRA biztosító volt ügyfeleinek. A kérelmet az adóhatóság honlapjáról lehet letölteni.

2015. november 28. napjával módosításra kerültek a baleseti adó szabályait tartalmazó, a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény rendelkezései. A változások célja, hogy a visszavont tevékenységi engedélyû biztosítók - így a romániai Astra Biztosító Magyarországi Fióktelepe - részére megfizetett, kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási díjjal együtt beszedett baleseti adót az érintett biztosítottak visszakaphassák.

A megszûnést követõ idõszakra jutó, a visszajáró díj alapulvételével számított, korábban beszedett adót – az adóalany kérelmére – az állami adóhatóság visszatéríti. A visszatérítés iránti kérelemben az adóalanynak meg kell adnia az azonosító adatait, az adóazonosító számát, a visszavont tevékenységi engedélyû biztosító nevét, a megszûnt biztosítási szerzõdés kötvényszámát, valamint azt a bankszámlaszámot vagy postai címet, amelyre a visszajáró adó kifizetését kéri.

Fontos, hogy az adóalanyok (biztosítottak) kizárólag a tõlük beszedett baleseti adó visszatérítését kérhetik az adóhatóságtól akkor, ha a visszavont engedélyû biztosítóval kötött szerzõdésük már megszûnt.

A baleseti adó visszatérítését azon adóalanyok kérelmezhetik, akik

  • olyan, kötelezõ felelõsségbiztosítási szolgáltatást nyújtó biztosítóval álltak szerzõdéses jogviszonyban, amelynek a tevékenységi engedélyét a felügyeleti szerv visszavonta és a tevékenységi engedély visszavonásával érintett szerzõdés megszûnt vagy az adóalany már új szerzõdést kötött és
  • a biztosító a visszatérítendõ biztosítási díj után beszedett adót az adóalanynak nem térítette vissza.

A kérelem benyújtásának módja

A kérelemre - annak érdekében, hogy a jogszabályi elõírások maradéktalanul betartásra kerülhessenek és a visszautalás a törvényi határidõben megtörténhessen - az adóhatóság nyomtatványt rendszeresített (elnevezése: BAV), amely a honlapról elérhetõ.

A kérelem kizárólag papír alapon, postai úton vagy az ügyfélszolgálatokon nyújtható be.

Az adó visszatérítése


A visszatérítést az igény beérkezésének napjától, de legkorábban az esedékességtõl számított 30 napon belül kell kiutalni. Ha a felszámolás alatt álló adózóval szemben ezen határidõ alatt az igényelt költségvetési támogatással összefüggésben bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenõrzés indul, vagy van folyamatban, a költségvetési támogatás kiutalásának határidejét az ellenõrzés megállapításairól hozott határozat jogerõre emelkedésétõl kell számítani.

Ha az adóhatóság a kiutalást késedelmesen teljesíti, a késedelem minden napjára a késedelmi pótlékkal azonos mértékû kamatot fizet. Késedelmes kiutalás ellenére sem jár kamat, ha az igénylés (bevallás) az igényelt (bevallott) összeg 30 százalékát meghaladóan jogosulatlan, vagy a kiutalást az adózó vagy az adatszolgáltatásra kötelezett mulasztása akadályozza.

A szabályozás tartalmáról a NAV baleseti adóról szóló 50. számú információs füzetének 7. pontja részletesen beszámol.