Biztonság, vagy gazdaságosság?
2016.04.29
A KSH által kiadott, még a 2014-es adatokat feldolgozó Közlekedési baleseti statisztikai évkönyve is egyértelmûvé teszi, hogy a nõk óvatosabb vezetõk, mint a férfiak - írja a Formula.hu.

Lassabban és körültekintõbben vezetnek, a közlekedésbiztonságra jobban ügyelnek, szinte soha nem vezetnek, miután alkoholt fogyasztottak; és noha a hölgyek aránya a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezõk esetében kb. 40%, de mégis csak a közlekedési balesetek 22%-áért felelõsek. A nõk ráadásul nagy figyelmet fordítanak a velük egy autóban utazó gyerekek biztonságára is, így a gyerekülés kiválasztására és szabályszerû elhelyezésére is.

Ugyanakkor a nõi vezetõk óvatossága nem mindig bizonyul elegendõnek, ha az autó technikai állapota nem megfelelõ. Fõleg annak fényében érdemes ezen elgondolkodnunk, hogy a jelenleg Magyarországon forgalomban lévõ, több mint 3 milliós autópark átlagéletkora 13,7 év volt (és az utóbbi években a szám csak emelkedett). A világ legnagyobb abroncsgyártója, a Bridgestone ezért arra figyelmeztet, hogy az abroncsaink minõsége és állapota kulcsfontosságú szerepet játszik a biztonságos közlekedésben – annak fényében különösen, hogy a gumiabroncs a gépkocsink egyetlen olyan része, amely közvetlenül érintkezik az úttesttel!

A Bridgestone által az EU tagállamaira, így Magyarországra is kiterjedõ felmérései azonban siralmas képet festenek: az EU statisztikáihoz hasonlóan tízbõl hét magyar autóvezetõ lapos, túlfújt, vagy kopott abroncsokon közlekedik. Ez nemcsak az abroncs sérülésének kockázatát növeli, de egy súlyos közlekedési baleset forrása is – és ha a balesetet követõen felmerül annak a lehetõsége, hogy a kopott, rossz abroncs volt a baleset forrása, úgy a biztosító nemcsak nem fizet, de a minden költséget a balesetet okozó autóvezetõre terhel.

„Ha kopott, lapos, vagy nem az évszaknak megfelelõ abroncsokon közlekedünk, úgy nemcsak többet fogyaszthat az autónk és megnõhet a vízen való felúszás esélye, de csökken a gépkocsink tapadása és akár 15-20%-kal is meghosszabbodhat a fékút. Lapos abroncsokon ráadásul akár 20-30%-kal is csökkenhet az abroncsok várható élettartalma, növekszik az abroncsok gördülési ellenállása, ezzel együtt pedig növekszik a gépkocsi CO2 kibocsátása is. Ezért az abroncsaink rendszeres, de legalább havonta való ellenõrzése, vagy idõszakos cseréje ugyanúgy hozzájárul a mi és gyermekeink biztonságos közlekedéséhez, mint a biztonsági öv bekapcsolása, vagy a gyermekünk gyerekülésbe való becsatolása. – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. fõmérnöke.