14 milliós MNB bírság a Wáberer Hungária Biztosító Zrt.-nek
2016.06.09
Átfogó vizsgálatot követõen 14 millió forintra büntette a Wáberer Hungária Biztosító Zrt.-t az MNB, felügyeleti és fogyasztóvédelmi hiányosságok miatt. A jegybank többek között az ügyfél-tájékoztatási és panaszkezelési rendszer szabálytalanságaival indokolta a büntetést.

A 2013 feburárjától kezdõdõ idõszakra kiterjedõ átfogó vizsgálat során az MNB megállapította, hogy a biztosító az ügyfél-tájékoztatáshoz használt dokumentumaiban a jogszabályváltozásokat jelentõs késedelemmel vagy egyáltalán nem vezette át. A kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási (kgfb) szerzõdésekkel kapcsolatos tájékoztatókat, értesítõket (például a díjfelszólítást, törlésértesítõt) számos esetben határidõn túl küldte meg az ügyfelei részére, illetve panaszkezelése - ide értve annak szabályozását és a panaszok nyilvántartását is - több szempontból sem felelt meg a jogszabályi elõírásoknak.

Hiányosságokat talált a jegybank a biztosítási szerzõdések egyes tartalmi elemei kapcsán, s problémát jelentett az is, hogy a szerzõdés-nyilvántartó rendszer az ügyfélküldemények postázási dátumát az egyes szerzõdéseknél nem tartotta nyilván ellenõrizhetõ és kereshetõ módon. A Wáberer biztosító nyilvántartásából az ügyfél nyilatkozatának tartalma és beérkezésének ideje alapján nem állapítható meg mindenkor az sem, hogy a biztosító határidõben válaszolt-e a kárigényre.

Tartalmát tekintve több ponton hiányosak voltak a Wáberer biztosító által kötött kiszervezési szerzõdések, s több esetben az adatszolgáltatási kötelezettségeit sem teljesítette határidõben a kötvény-, és kárnyilvántartó szervek felé, illetve a jegybanki adatszolgáltatás sem volt minden esetben jogszabályszerû. A kockázatkezelési rendszer esetében hiányzott a biztosító konkrét kockázati limitrendszere, s az azok megsértésekor alkalmazandó eljárások. Problémák merültek fel a biztosító szervezeti és mûködési szabályzatával, call centerének informatikai mûködésével és a számlarenddel kapcsolatban is.

Az MNB mindezek nyomán határozatában kötelezte a Wáberer biztosítót, hogy szeptember 30-ig adjon számot a feltárt hiányosságok kijavításáról, továbbá 7-7 millió forint felügyeleti, illetve fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra. Utóbbi kapcsán - a vizsgálat egyenként nem jelentõs fogyasztóvédelmi megállapításait összességükben is értékelve - súlyosító tényezõ volt, hogy a biztosító nem fordított kellõ figyelmet a jogszabályok átültetésére, illetve a feltárt hiányosságok fokozták a biztosító és ügyfelei között eleve fennálló információs aszimmetriát. Enyhítõ körülményként került értékelésre azonban, hogy elõbbiek tekintetében - a vizsgált idõszak kezdetéhez képest - a biztosító jelentõs javulást mutatott, illetve a megállapításokkal jelzett hibák kijavítása érdekében jellemzõen már intézkedéseket tett.