Hamarosan mindent látnak a vezetésbõl a biztosítók
2016.06.22
Az autókba legkésõbb 2020-ig sztenderdként kerülhetnek bele azok a szenzorok, amelyek az autók aktuális állapotának szinte összes fontos jellemzõjét mérik, az adatokat pedig képesek továbbítani egy központba. Az így elérhetõ új adatokból egy olyan szektor húzhat hasznot, amelyre elsõre talán nem is gondolnánk: a biztosítók - írja a Portfolio.hu.

A dolgok internete (IoT) megatrendbe illõ "hálózatba kapcsolt autók" (connected cars) révén olyan információkat lehet megtudni az autókról és a vezetõikrõl, ami korábban maximum utópisztikus filmekben volt elképzelhetõ - írja a McKinsey egy friss tanulmányában. Az autókat ma már olyan szofisztikált szenzorokkal szerelik fel, amelyek már nem csak azt mondják meg, hány kilométert, milyen útvonalon tett meg egy autó, hanem például a sofõr vezetési szokásait, a motorolaj hõmérsékletét, a fékpofák állapotát, a keréknyomást is nyomon követik.

Mindezeket az információkat új területeken lehet felhasználni, az ezen dolgozó cégek egy egészen új ökoszisztémát építenek. Ennek szereplõi autógyártók, biztosítók, távközlési cégek, szenzor- és chipgyártók, akadémiai kutatók és szabványkészítõk egyaránt, nem beszélve az Amazonhoz és Uberhez hasonló digitális-platformokat üzemeltetõ nagy technológiai cégekrõl. Az új ökoszisztémia persze megváltoztatja a piaci versenyt, különösképpen a biztosítói iparágban.

A biztosítók digitális kihívókkal néznek szembe több területen is. A kockázatelemzõ speciális tudásukat például a prediktív-modellezés és a tanuló gépek cserélhetik le. A hagyományos, kártörténeten alapuló adatbázisaik sokat veszíthetnek az értékükbõl, mivel egyre többször valós idejû adatokból becsülnek kockázatokat. A "connected cars" trend gyorsan hódít, egy autóipari tanácsadó cég (Secured By Design) elõrejelzése szerint 2020-ra már minden autóban sztenderdként építik be a szenzorokat és a hálózati kapcsolathoz szükséges eszközöket.

Hogyan használhatják ki mindezt a biztosítók?

Például az egyik legnagyobb autóbiztosításban utazó biztoító, a Progressive nevéhez híven már 2008-ban elindított egy programot, amely a biztosítottaknak a vezetési szokásai alapján határozza meg a díjait. Az ügyfeleket korábbinál akár 30 százalékkal alacsonyabb biztosítási díjjal csalogatják a programba, amelyben már több, mint 3 millióan vesznek részt azóta. Az autókba telepített diagnosztikai eszközökbõl szerzett adatok alapján pontosan mérni tudják a kockázatokat, például hogy milyen idõjárási körülmények között, mely területeken és mikor a legnagyobb a balesetek kockázata.

Más innovatív biztosítók is kísérleteznek már a telematikával, vagyis az ehhez hasonló hálózatba kapcsolt adatgyûjtõ eszközökkel. Ezek elõnyei a hagyományos biztosításokkal szemben, hogy

  • a csalásokat könnyebben ki lehet velük szûrni,
  • a mélyebb adatgyûjtés az ügyfélszegmentációban és a marketingben is segíthet,
  • sõt, már dinamikus kockázati profilokkal és biztosítási díjakkal is kísérleteznek, vagyis alacsonyabb kockázat esetén kisebb díjat, magasabbnál magasabb díjat lehet kérni az ügyféltõl.
Persze az új technológiákkal a biztosítók díjbevételére pályázó startupok, insurtech cégek is megjelentek, akiktõl a PwC egy minapi felmérése szerint a biztosítók 90 százaléka félti a bizniszét. Ugyanakkor a biztosítók a saját malmukra hajthatják a vizet, például azzal, hogy az autókból szerzett adatok alapján:
  • képzéseket szerveznek az ügyfeleknek, hogy hogyan tudnának biztonságosabban, kisebb üzemanyag-felhasználással vezetni, mire figyeljenek, és így hogyan csökkenthetik a biztosításuk díját,
  • megtalálják nekik a legközelebbi/legolcsóbb benzinkutakat,
  • vagy elõre jelezzék, ha egy alkatrész hamarosan cserére szorul, és errõl az ügyfeleket is tájékoztatják,
  • baleset vagy az autó lerobbanása esetén azonnali segítséget nyújthatnak az ügyfélnek.