A dolgok internete (IoT) megatrendbe illõ "hálózatba kapcsolt autók" (connected cars) révén olyan információkat lehet megtudni az autókról és a vezetõikrõl, ami korábban maximum utópisztikus filmekben volt elképzelhetõ - írja a McKinsey egy friss tanulmányában. Az autókat ma már olyan szofisztikált szenzorokkal szerelik fel, amelyek már nem csak azt mondják meg, hány kilométert, milyen útvonalon tett meg egy autó, hanem például a sofõr vezetési szokásait, a motorolaj hõmérsékletét, a fékpofák állapotát, a keréknyomást is nyomon követik.
Mindezeket az információkat új területeken lehet felhasználni, az ezen dolgozó cégek egy egészen új ökoszisztémát építenek. Ennek szereplõi autógyártók, biztosítók, távközlési cégek, szenzor- és chipgyártók, akadémiai kutatók és szabványkészítõk egyaránt, nem beszélve az Amazonhoz és Uberhez hasonló digitális-platformokat üzemeltetõ nagy technológiai cégekrõl. Az új ökoszisztémia persze megváltoztatja a piaci versenyt, különösképpen a biztosítói iparágban.
A biztosítók digitális kihívókkal néznek szembe több területen is. A kockázatelemzõ speciális tudásukat például a prediktív-modellezés és a tanuló gépek cserélhetik le. A hagyományos, kártörténeten alapuló adatbázisaik sokat veszíthetnek az értékükbõl, mivel egyre többször valós idejû adatokból becsülnek kockázatokat. A "connected cars" trend gyorsan hódít, egy autóipari tanácsadó cég (Secured By Design) elõrejelzése szerint 2020-ra már minden autóban sztenderdként építik be a szenzorokat és a hálózati kapcsolathoz szükséges eszközöket.
Hogyan használhatják ki mindezt a biztosítók?
Például az egyik legnagyobb autóbiztosításban utazó biztoító, a Progressive nevéhez híven már 2008-ban elindított egy programot, amely a biztosítottaknak a vezetési szokásai alapján határozza meg a díjait. Az ügyfeleket korábbinál akár 30 százalékkal alacsonyabb biztosítási díjjal csalogatják a programba, amelyben már több, mint 3 millióan vesznek részt azóta. Az autókba telepített diagnosztikai eszközökbõl szerzett adatok alapján pontosan mérni tudják a kockázatokat, például hogy milyen idõjárási körülmények között, mely területeken és mikor a legnagyobb a balesetek kockázata.
Más innovatív biztosítók is kísérleteznek már a telematikával, vagyis az ehhez hasonló hálózatba kapcsolt adatgyûjtõ eszközökkel. Ezek elõnyei a hagyományos biztosításokkal szemben, hogy
- a csalásokat könnyebben ki lehet velük szûrni,
- a mélyebb adatgyûjtés az ügyfélszegmentációban és a marketingben is segíthet,
- sõt, már dinamikus kockázati profilokkal és biztosítási díjakkal is kísérleteznek, vagyis alacsonyabb kockázat esetén kisebb díjat, magasabbnál magasabb díjat lehet kérni az ügyféltõl.
- képzéseket szerveznek az ügyfeleknek, hogy hogyan tudnának biztonságosabban, kisebb üzemanyag-felhasználással vezetni, mire figyeljenek, és így hogyan csökkenthetik a biztosításuk díját,
- megtalálják nekik a legközelebbi/legolcsóbb benzinkutakat,
- vagy elõre jelezzék, ha egy alkatrész hamarosan cserére szorul, és errõl az ügyfeleket is tájékoztatják,
- baleset vagy az autó lerobbanása esetén azonnali segítséget nyújthatnak az ügyfélnek.