Biztosítási és pénzpiaci közvetítõket bírságolt a jegybank
2016.08.08
Az MNB összesen 14 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Consequit Pénzügyi Tanácsadó és Biztosításközvetítõ Zrt.-nél, illetve a Consequit Alkusz Kft.-nél feltárt ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési és egyéb – számos, de rendkívülinek nem számító – szabálytalanság miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) célvizsgálatot folytatott le a Consequit Pénzügyi Tanácsadó és Biztosításközvetítõ Zrt.-nél (Consequit Zrt.), illetve a Consequit Alkusz Kft.-nél, a 2012. januártól a vizsgálat lezárásáig tartó idõszakot áttekintve.

A jegybanki vizsgálat megállapította, hogy a Consequit Zrt. pénzpiaci közvetítõi tevékenysége során nem mindenkor teljesítette dokumentáltan a szerzõdéskötést megelõzõ ügyfél-tájékoztatási, igényfelmérési és ajánlat-elemzési kötelezettségét. A társaság többes biztosítási ügynöki tevékenysége kapcsán használt ügyfél-tájékoztató dokumentumai és közvetítõi nyilvántartásai egyes lényegi információkat nem tartalmaztak.

Az írásbeli tájékoztatókban nem szerepelt például, hogy a közvetítõ mely biztosító nevében jár el, s hogy megkötheti-e helyette a szerzõdést. A Consequit Zrt. panaszkezelési szabályzata és panasznyilvántartása hiányos volt, a telefonos panaszokat nem rögzítette megfelelõen, s az írásbeli panaszra adott válaszaiban nem minden esetben tájékoztatta teljeskörûen ügyfeleit a panaszkivizsgálás eredményérõl.

A Consequit Alkusz Kft.-nél az MNB eljárása megállapította, hogy a társaság biztosítókkal kötött megállapodásai több ponton ellentétesek voltak az alkuszi tevékenységre vonatkozó törvényi elõírásokkal, a szerzõdéskötést megelõzõ tájékoztatásai több esetben is megtévesztõek voltak (pl. a biztosítási alkuszi és pénzpiaci többes ügynöki tevékenységét nem különítette el egyértelmûen, nem utalt a biztosításközvetítõi minõségére) és az ügyféligényeket sem mindig mérte fel megfelelõen.

Az alkuszcég olyan biztosításközvetítõ személyeket is igénybe vett, akik nem szerepelnek a felügyeleti nyilvántartásban, nem volt a termékekrõl részletes ismeretük és szakmai továbbképzésüket sem igazolták megfelelõen. Az eljárás rámutatott arra is, hogy a társaság – a panaszkezelési szabályzatának és nyilvántartásának hiányosságai mellett – nem biztosította az írásbeli válaszok tartalmi teljes körûségét, illetve azt sem, hogy az ügyfelek a jogszabály által meghatározott valamennyi panasz-bejelentési módot igénybe vehessék.

A feltárt jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozataiban a Consequit Zrt.-re 6 millió, a Consequit Alkusz Kft.-re 8 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, kötelezte a társaságokat a hiányosságok pótlására és a jogszabályszerû mûködésre. Az MNB a Consequit Alkusz Kft.-re kiszabott bírság összegének a meghatározása során különös súllyal értékelte, hogy a társaság szinte valamennyi biztosítóval kötött megállapodásában a független biztosításközvetítõi minõségével összeegyeztethetetlen kötelezettségeket is vállalt.