A környezetvédő aktivisták akciói felhívják a figyelmet a biztosítások fontosságára is
2022.10.25

Környezetvédő aktivisták krumplipürével dobáltak meg egy 110 millió dolláros Monet-festményt, napokkal azután, hogy Londonban hasonló incidens történt egy Van Gogh-műalkotással. Az egyre szaporodó incidensek rávilágítanak a műkincsek kiállításának kockázataira és a megfelelő biztosítási védelem fontosságára.

Két környezetvédelmi aktivista krumplipürével dobált meg vasárnap egy német múzeumban egy 110 millió dolláros Claude Monet-festményt. Az aktivisták a klímakatasztrófára hívták fel a figyelmet a Letzte Generation, vagyis az Utolsó Generáció nevű környezetvédelmi csoport által közzétett videó szerint.

A videón a két aktivista a földön térdelve látható, miután burgonyapürével dobálták meg "Szénakazal" című festményt a Potsdam városában található Barberini Múzeumban. Ezt követően a kezüket a falhoz ragasztották.

"Éghajlati katasztrófában vagyunk. És ti csak a paradicsomlevestől vagy a krumplipürétől féltek egy festményen" - mondta az egyik északkelet-németországi tüntető a Last Generation által tweetelt videó szerint. "Krumplipüré kell egy festményre, hogy meghallgassanak? Ez a festmény semmit sem fog érni, ha az ételért kell harcolnunk".

A Barberini Múzeum közölte, hogy az azonnali vizsgálat kimutatta, hogy a műalkotás "semmilyen módon nem sérült meg", mivel védőüveggel van ellátva. A festményt szerdától újra kiállítják.

Monet 1890-ből származó "Les Meules" című festményét Hasso Plattner német milliárdos vásárolta meg 110,7 millió dollárért egy 2019-es árverésen. A festményt az ő alapítványától kapta tartós kölcsönbe a múzeum.

A tüntetők közül kettőt letartóztattak, és nyomozás folyik ellenük birtokháborítás és tulajdon elleni szabálysértés miatt.

Úgy tűnik, a műalkotások az ilyen akciók kedvelt célpontjává váltak. Idén nyáron olasz aktivisták ragasztották magukat Sandro Botticelli Primavera című festményére a firenzei Uffizi galériában, míg a Just Stop Oil aktivistái az Utolsó vacsora keretére ragasztották magukat a londoni Királyi Művészeti Akadémián. Legutóbb pedig egy aktivista csoport olajellenes tüntetésük keretében paradicsomlevest öntöttek Van Gogh "Napraforgók" című festményére a londoni Nemzeti Galériában. A támadásban részt vevő két aktivista ott is a kiállítási tárgy mellé ragasztotta magát, amely sértetlen maradt.

A támadásokban a műalkotások ugyan sértetlenek maradtak, mivel plexiüveg lap mögött voltak, azonban mindenképp felhívják a figyelmet a biztosítások fontosságára. Egyes biztosítások kiterjesztett fedezettel rendelkeznek, beleértve a lopást és a szándékos károkat is. A fedezetek azonban további feltételek teljesüléséhez kötöttek, például a műalkotások bemutatásának vagy védelmének módjához, vagy ahhoz, hogy ki férhet hozzá a műalkotásokhoz.

Mivel lehetetlen megjósolni, hogy ki milyen műtárgyakat vesz célba és miért, kritikus fontosságú, hogy a kiállítók felülvizsgálják biztosítási szerződéseik feltételeit.