Az Európai Unióban hetente átlagosan több mint 15 gyermek és fiatal (0-17 éves) hal meg az utakon, és az elmúlt évtizedben több mint 11 000-en haltak meg - derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC), a Flamand Közlekedési Tudás Alapítvány (VSV) és a Fundación MAPFRE új jelentéséből, amely azt vizsgálja, hogyan kell Európa-szerte javítani a közlekedési oktatáson, különösen a tizenévesek körében.
Az adatok azt mutatják, hogy bár az elmúlt évtizedben javult a közlekedésbiztonság e korosztály esetében, a gyermekek és fiatalok biztonsága nagymértékben eltér az európai országok között. A 18 év alattiak halálozási aránya Bulgáriában például hétszer magasabb, mint Norvégiában.
A javulás ellenére csak 2020-ban 809 gyermek és fiatal vesztette életét az utakon. A közúti balesetben elhunytak fele 15, 16 és 17 éves fiatal volt. A 17 évesek körében minden ötödik haláleset közúti baleset következménye.
A legtöbb fiatal egyjárműves ütközésben hal meg, ebben a korcsoportban a közúti halálesetek 42%-át teszi ki. A legtöbb halálesetet a személygépkocsiban utazó fiatalok szenvedik el. A fiatalok egyharmada - és túlnyomórészt fiúk - azonban motorkerékpár, segédmotoros kerékpár vagy robogó utasaként hal meg.
A gyermekek és a fiatalok közlekedési baleseteinek halálozási módjára vonatkozó jobb ismeretek segíthetnek a célzott beavatkozások, például a megfelelő képzési és oktatási politikák kidolgozásában.
A jelentés kiemeli, hogy Európában a közlekedési oktatás - bár az általános iskolai oktatásban széles körben elterjedt - számos európai országban elmarad, amint a gyermekek és fiatalok a középiskolába és/vagy továbbtanulásba kezdenek. Ez a váltás éppen akkor következik be, amikor a gyerekek kezdenek önállóan mozogni és motorizált járművekhez jutni.
A jelentésből az is kiderül, hogy a gyermekek és fiatalok közúti halálozása túlnyomórészt a fiúkat érinti, mivel a 18 éves kor alatti közúti halálesetek kétharmada (66%) fiúkra vonatkozik. Ez a nemek közötti különbség az életkor előrehaladtával egyre nő, a 17 évesek körében a közúti halálesetek 77%-a fiúkat érint.
A jelentés ajánlásokat fogalmaz meg arra vonatkozóan, hogy mit lehet tenni uniós, nemzeti, helyi és iskolai szinten a közlekedésbiztonságra és a mobilitásra nevelés érdekében, és kiegészíti az ETSC és mások korábbi kutatásait a járművek, az infrastruktúra, a végrehajtás és a közlekedésbiztonság megközelítésének javításáról.