Mozgalmas éve volt 2016-ban a Pénzügyi Békéltetõ Testületnek
2017.03.14
A Pénzügyi Békéltetõ Testület (PBT) 2016-ban is mozgalmas évet zárt, a mûködésének hatodik évében 4 408 új fogyasztói kérelemmel és 1 089 új elszámolási üggyel foglalkozott. A békéltetési feladatok terén 2016-ban is a korábbi években érkezett éves ügydarabszám volt nagyságrendileg jellemzõ. A fogyasztói kölcsönszerzõdések érvénytelen szerzõdéses kikötéseire tekintettel szükséges elszámolásokhoz, valamint egyes ilyen szerzõdések módosulásához, forintra átváltásához kapcsolódó ügyekben is változatlanul eljártak, bár már közel sem olyan ügyszámmal kellett megbirkózniuk, mint 2015-ben - áll a PBT jelentésében.

A 2016-os év volt a Testület életében a második olyan év, amelyben kétféle eljárási szabály szerint végezte tevékenységét. Egyrészt az MNB törvény szerint békéltetési eljárásra vonatkozó szabályok alapján, másrészt az ettõl részben eltérõ és speciális szabályokat is tartalmazó elszámolási törvény szerint.

2016. január 1. napján 898 békéltetési ügy volt folyamatban, melyeket a kérelmezõk 2015-ben kezdeményeztek, 2016. évben pedig 4 408 új kérelem érkezett. A 2016-ban lezárt ügyek száma 3,6 százalékkal haladta meg az elõzõ évben befejezett ügyekét.

A 2016. évben beérkezett 4 408 új kérelem 91,5 százalékában – a korábbi években mért arányhoz hasonlóan – bankok, biztosítók és pénzügyi vállalkozások voltak érintettek. Ezen belül a legnagyobb arányt, mint ahogyan a korábbi években is, a bankokkal szembeni igények jelentik. A pénzügyi vállalkozásként mûködõ követeléskezelõk, a biztosító egyesületek és a befektetési szolgáltatók szolgáltatásait és/vagy eljárását kifogásoló kérelmek aránya 3,7 százalékot jelent az összes beérkezett kérelembõl, a többi szolgáltatóval szembeni kérelmek aránya szolgáltató típusonként 1 százalék alatt marad, és összességében is csak 4,8 százalékot tesz ki.

A beérkezett kérelmek 60 százaléka, 2 639 ügy a pénzpiac termékeit érintette. Az összes ügy több mint egyharmadában, 1547 ügyben (35%) a biztosítási piac termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatos fogyasztói jogvitával fordultak a Testülethez. A befektetési piac termékeivel kapcsolatban 111 esetben, az ügyek 3%-ában jelentek meg igények, míg a pénztári piaccal kapcsolatos kérelmek százalékos aránya szinte ki sem mutatható. A kérelemmel érintett terméket 92 ügyben nem lehetett beazonosítani még hiánypótlást követõen sem, ezek a kérelmek az összes kérelem 2%-át képviselték.

A biztosításokkal kapcsolatos ügyekben a korábbi évekhez hasonlóan a nem életbiztosítási ágba tartozó biztosítási szerzõdésekbõl fakadó jogviták tették ki az ügyek túlnyomó hányadát (82%), azonban az életbiztosítási ágba tartozó szerzõdésekkel kapcsolatos ügyek is jelentõs számot képviseltek. A két biztosítási ág egymáshoz viszonyított aránya nagyságrendileg változatlan az utóbbi években, az elõzõ évhez képest mindössze 2 százalékpontos eltolódás figyelhetõ meg tavaly az életbiztosítások javára.

A teljes jelentés itt érhetõ el: https://www.mnb.hu/letoltes/pbt-eves-jelentes-2016-vegleges.pdf