Több tanulmány is kimutatta, hogy a vezetési tapasztalat hiánya nagyobb valószínűséggel vezet közúti balesethez, valamint a közúti közlekedési szabályok súlyos megszegéséhez. Az Európai Unió a vezetői engedélyek reformját tervezi a közúti halálesetek számának csökkentése érdekében. Ennek során az fiatalabb, tapasztalatlan járművezetőkre is gondol.
A fiatal járművezetők az összes gépjárművezető 8%-át teszik ki, de a halálos kimenetelű közúti balesetek 16%-ában, illetve öt halálos ütközésből kettőben fiatal (30 év alatti) járművezetők érintettek. A 2017 és 2020 közötti időszakban minden 100 000 kezdő – 4 évnél rövidebb ideje jogosítvánnyal rendelkező – gépjárművezetőből évente átlagosan 10, míg 100 000 tapasztalt gépjárművezetőből csupán 3 lett halálos baleset áldozata.
Hogyan kezelik az új szabályok a fiatal és kezdő járművezetőket?
Kísérővel történő vezetés: a fiatalok 17 éves korukban tehetik le a vezetői vizsgát. Egyedül azonban 18 éves koruk előtt nem lesz joguk vezetni. Azokban az országokban, ahol már most 17 év a vezetési alsó korhatár, a vezetők országon belül 17 éves kortól, az EU más országaiban pedig 18 éves kortól vezethetnek egyedül.
Nagyobb hangsúly a kockázatokkal kapcsolatos tudatosságon: a vezetői engedélyekre vonatkozó általános követelmények mellett a fiatal és a kezdő járművezetők mostantól a gépjármű és a veszélyeztetett úthasználók (például gyalogosok, kerékpárosok), valamint az elektromos robogók, az elektromos kerékpárok vagy más, viszonylag új közlekedési eszközök használói közötti interakció témakörében is vizsgázni fognak.
Az ittas vezetésre vonatkozó zéró tolerancia: a kezdő gépjárművezetők esetében legalább kétéves kötelező próbaidő kerül bevezetésre. A tagállamok további szabályokat és/vagy korlátozásokat határozhatnak meg a kétéves időszakra vonatkozóan. Bár itthon minden járművezetőre zéró tolerancia vonatkozik, az új szabályozást követően a fiatal járművezetők más tagországokban sem fogyaszthatnak alkoholt vezetés közben a próbaidő végéig.