Új szabályokat vezetnének be a robogókra
2023.03.30

Kötelezővé tenné a blokkolásgátló fékrendszereket (ABS) minden új motorkerékpárra, valamint gyakorlati vizsgákat és 16 éves alsó korhatárt vezetne be a segédmotoros kerékpárok esetében az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) – derül ki a szervezet európai motorkerékpár-biztonság helyzetéről szóló új jelentéséből.

A jelentés szerint 2021-ben 3891 ember halt meg motorkerékpárral vagy segédmotoros kerékpárral közlekedve az EU-ban, akiknek mintegy 90%-a férfi volt.  Ez a szám 25%-kal alacsonyabb, mint egy évtizeddel korábban, de ugyanebben az időszakban az egyéb közúti halálesetek száma harmadával csökkent.

A szerzők szerint a halálesetek alacsonyabb számához hozzájárulhattak az uniós engedélyezési követelmények 2013-as változásai, mivel a legnagyobb és legerősebb motorkerékpárok számára a teljes jogosítvány megszerzéséhez több lépcsőfokot hoztak létre.

Az EU-ban a segédmotoros kerékpárok vezetéséhez ajánlott alsó korhatár jelenleg 16 év, de több országban még mindig lehetséges 14 évesen, gyakorlati vizsga nélkül vezetni. Az ETSC szerint a gyakorlati vizsgát kötelezővé kellene tenni, és minden országban alkalmazni kellene a 16 éves vagy annál magasabb ajánlott alsó korhatárt.

A jelentés további ajánlásai között szerepelnek:

  • Minden motorkerékpárra és segédmotoros kerékpárra kötelező műszaki vizsgát kell előírni, valamint arra kell összpontosítani, hogy ellenőrizzék, hogy a járműveket nem alakították-e át nagyobb sebességre. Az Európai Bizottság jelenleg vizsgálja a járművizsgálatra vonatkozó szabályokat, és várhatóan még idén javaslatot tesz.
  • A nemzeti kormányoknak ki kell dolgozniuk a motorkerékpárosokra vonatkozó sebességkorlátozások jobb érvényesítését, hogy figyelembe vegyék azt a tényt, hogy a motorkerékpárosok sisakkal eltakarják az arcukat, így nem azonosíthatók azokban az országokban, ahol a büntetések kiszabásakor a vezető azonosítását írják elő;
  • Javítani kell a bukósisak viselésének betartatását, különösen azokban az országokban, ahol a bukósisak viselésének aránya nagyon alacsony, mint például Görögországban és Cipruson.  Az EU és a nemzeti kormányok támogathatnák a bukósisakok és más védőfelszerelések, például a légzsákos kabátok biztonsági teljesítményéről szóló fogyasztói tájékoztatási rendszert is.
  • A személygépkocsik, kisteherautók és teherautók gyártóinak is javítaniuk kellene a motorkerékpárosok észlelését olyan biztonsági technológiák segítségével, mint az automatikus vészfékezés.
  • Sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani a csomagszállító motorosokra, akik jelenleg számtalan kockázati tényezővel szembesülnek, beleértve a mobiltelefon-alapú alkalmazások általi figyelemelterelést, a gyors kézbesítésre gyakorolt nyomást, a védőfelszerelés hiányát és a jármű állapotának alacsony szintű ellenőrzését.