A lojális ügyfeleket húzzák le a brit biztosítók
2017.05.09
Furcsán értelmezik a legnagyobb biztosítók a hûség fogalmát az Egyesült Királyságban, legalábbis a gépjármû- és lakásbiztosítás terén. A Daily Mail 17.000 biztosított körében végzett felmérést, túlnyomó többségüknél nem csak folyamatosan nõttek a biztosítási díjak ha nem váltottak éveken keresztül biztosítót, de az sem számít ritka esetnek, hogy változatlan körülmények között duplájára nõ a befizetendõ összeg.

Egy átlagos brit családnak akár 1000 fontjába is kerülhet évente, ha nem vált biztosítót. A lap nyomozása alapján az derült ki, hogy a nagy biztosítótársaságok lényegében a hûséges ügyfelek díjainak két-háromszorosára emelésével fedezik az új ügyfelek becsábítását elérni hivatott kedvezõ, új ajánlatokat. Az átlagos biztosított gyakorlatilag lefelezi biztosítási díját, mikor biztosítót vált.

"Az adatokból világosan kiderül, hogy egyáltalán nem éri meg hûségesnek maradni, minél tovább maradsz egy biztosítónál, annál többet fogsz spórolni váltáskor" - mondta el Rod Jones, a uSwitch.com biztosítási díjösszehasonlító oldal szakértõje. A helyi szabályozás legutóbbi változtatása értelmében a biztosítóknak egyértelmûen fel kell tûntetniük a díjemelkedés mértékét a szerzõdés automatikus meghosszabbításáról szóló értesítésükben, de a fogyasztóvédelmi szervezetek szerint ez roppant kevés, különösen mivel az elõírás nem vonatkozik a vállalati ügyfelekre.

A Consumer Intelligence adatai alapján átlagosan 37 fontot spórol meg az évente, aki egy év után vált lakásbiztosítót, öt év után már 78 fontot, kilenc vagy több év utáni váltáskor pedig 127 fontot. Ez utóbbi táborba tartozók gyakorlatilag a dupláját fizetik ugyanazért a biztosításért, ugyanannál a biztosítónál, ugyanolyan körülmények között, mint azok, akik újonnan szerzõdnek. A gépjármûbíztosítóknál hasonló, illetve még rosszabb a helyzet, ott egy év után 63, öt év után 81, kilenc vagy több év után pedig 117 font a különbség az új ügyfelekkel összevetve.

Nem egy vagy két biztosítóról van szó, gyakorlatilag valamennyi brit piacon tevékenykedõ vállalat érintett, vagyis ez számít a normál üzletmenetnek. Egyes biztosítottak a számla kézhezvétele után azt tapasztalták, hogy akár 1000 fonttal fizetnek többet ugyanazért a szolgáltatásért, mint a legolcsóbb, új ügyfelek számára elérhetõ konstrukció a piacon, melyet sok esetben éppen a saját biztosítójuk kínálatában találhatnak meg. Gyakori tapasztalat, hogy mindennemû indoklás nélkül történik az emelés, sokaknál pedig bevett gyakorlat az éves rendszerességû reklamálás a 200 font körüli emelések elkerülése érdekében. A tapasztalatok szerint egyedül a szerzõdés felmondásával való fenyegetõzés az egyetlen sikeres módszer.

A Consumer Intelligence adatai szerint a biztosítók 40-80 font közötti közvetítési díjat fizetnek az összehasonlító oldalaknak rajtuk keresztül értékesített biztosításokért, még a 22 fontos éves díjúakért is. Ian Hughes, a CI alapítója szerint a biztosítók teljesen az új ügyfelek megszerzésére fókuszálnak, ahelyett hogy a meglévõket próbálnák megtartani, sõt az elõbbibõl származó veszteségeket éppenhogy az utóbbiakkal nyeletik le. Hughes szerint az egyetlen hatékony megoldás a bevezetõ árkedvezmények teljes tiltása lenne.

A biztosítók tagadják a vádakat, indoklásuk szerint a magasabb javítási költségek, a biztosítási csalások elharapódzó száma, illetve a gépjármûbiztosítások esetében a nemrégiben módosuló szabályozás értelmében megemelt kártérítési minimumok állnak a háttérben - ez utóbbiakat nem mellesleg egy az egyben a biztosítottakra terhelték.