A tavalyi év jó év volt az elektromos járművek piaca számára. A 2022-ben eladott új autók 14%-át, azaz mintegy 10 millió darabot tettek ki az elektromos autók világszerte. Most a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) azt jósolja, hogy ez a növekedés folytatódik, és 2023-ban a tavalyi évhez képest 35%-kal nő az elektromos autók eladása.
Az IEA Global EV Outlook 2023 című kiadványa szerint 2022-ben az új elektromos autók értékesítése elérte az összes eladott új autó 14%-át, míg 2021-ben ez az arány csak 9% volt. Idén már az első három hónapban 2,3 millió elektromos autót adtak el, ami 25%-kal magasabb, mint a 2022 első negyedévében értékesített elektromos autók száma.
Az IEA becslése szerint 2023-ban 14 millió új elektromos autó kerülhet értékesítésre, ami 35%-os növekedést jelent a 2022-ben eladott darabszámhoz képest. A vásárlások várhatóan 2023 második felében növekedni fognak, és az elektromos autók az év során eladott új autók mintegy 18%-át tehetik ki.
"Az elektromos járművek a gyorsan kialakuló új globális energiagazdaság egyik hajtóerejét jelentik - és világszerte történelmi átalakulást hoznak az autógyártó iparban" - mondta Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója sajtóközleményében. "A megfigyelhető tendenciák jelentős hatással vannak a globális olajkeresletre. A belsőégésű motor több mint egy évszázadon át páratlanul jól ment, de az elektromos járművek megváltoztatják a status quót. Ezek 2030-ra legalább napi 5 millió hordó olaj iránti igényt fognak kiváltani. A személygépkocsik csak az első hullámot jelentik: az elektromos buszok és teherautók hamarosan követik őket."
Kína az elektromos autók terén vezető szerepet tölt be, a világ összes elektromos autójának több mint felével. Európa-szerte a jelentés szerint 2022-ben 15%-kal nőttek az elektromos autók eladásai, míg az Egyesült Államokban tavaly 55%-kal nőttek az elektromos autók eladásai az előző évhez képest. Az Egyesült Államok az elektromos autók harmadik legnagyobb piaca, a globálisan értékesített elektromos autók 8%-át teszi ki.
Az EV-kre vonatkozó több ösztönző is hozzájárul a növekedéshez. Az USA-ban az inflációcsökkentési törvény kiterjesztette az elektromos járművekre vonatkozó adókedvezményeket a használt elektromos autók értékesítésére és a kereskedelmi célú elektromos autókra, miközben a töltőinfrastruktúrába is komoly beruházások érkeznek. Az EU-ban az Irány az 55%! intézkedéscsomag várhatóan fellendíti az EV-k eladását, mivel ez a csomag kibocsátáscsökkentési célokat tartalmaz a járművekre vonatkozóan, és 2035-re az új személygépkocsik és furgonok eladásánál a 100%-os kibocsátásmentesség elérését tűzte ki célul.
Az IEA jelentése szerint az EV-k növekedése a kisebb piacokon is zajlik. Indiában és Indonéziában az elektromos autók eladása több mint megháromszorozódott. Thaiföldön a 2022-es eladások több mint kétszerese volt a 2021-ben értékesített darabszámnak.
Emellett számos régióban a kisebb két- és háromkerekű járművek villamosítása is gyorsan halad, amelyek ma már nagyobb számban közlekednek az utakon, mint a személygépkocsik. Az IEA előrejelzése szerint a nagyobb járművek, például a buszok és teherautók villamosítása világszerte tovább fog folytatódni.
Összességében a növekvő EV-piac nagymértékben csökkentheti az olajkeresletet és a kibocsátást. A jelentés előrejelzése szerint a közúti közlekedéshez szükséges olaj iránti globális kereslet 2025-re éri el a csúcspontját. Az IEA becslése szerint az EV-k már 2022-ben napi 700 000 hordó olajat szorítanak ki.
"A közúti közlekedés a globális olajkereslet több mint 40%-át teszi ki, de az elektromos autók az autóipar jelentős átalakulását indítják el" - írta Birol a Twitteren. "Az EV-k 2030-ra napi több mint 5 millió hordónyi olajkeresletet fognak kiszorítani, pusztán a jelenlegi politikai szabályozások mentén."