Szemben a felfokozott várakozásokkal, csendesen indult a kötelezõkampány a biztosítóváltás szempontjából: az alkuszszövetség tagjaitól és a biztosítóktól származó információk alapján a váltók száma az elsõ hét után elmarad a tavaly ilyenkor mért adatoktól. Ebbõl persze még korai volna a kampány egészére vonatkozó következtetéseket levonni, hiszen a két évvel ezelõtti, minden rekordot megdöntõ kampányidõszak is hasonlóan csekély intenzitással indult.
„Az idén érezhetõen sokkal tétovábbak az ügyfelek – magyarázza Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. – Egyrészt a baleseti adó körüli bizonytalanság miatt érzik úgy sokan, hogy érdemes még várniuk, másrészt a korábban elképzelhetetlenül alacsony díjak miatt is egyre több ügyfél kérdezi meg tõlünk, hogy mennyire vehetõ komolyan egy, sokszor mélyen évi tízezer forint alatt megköthetõ kötelezõbiztosítás.”
Ellentétben a váltani kívánók gyenge aktivitásával, a kampányt igen heves kommunikációs tevékenység kíséri, melynek során számos tévhit és félremagyarázás is napvilágot látott. A FBAMSZ – közvetlen üzleti érdekektõl mentes objektív szereplõként – ezekre a téves állításokra kívánja felhívni a figyelmet.
- Ez a kampány hosszú évekre eldöntheti, hogy az ügyfelek melyik biztosítónál maradnak – az ügyfeleknek természetesen minden biztosítási évforduló esetén lehetõségük lesz választani a biztosítók ajánlatai között. Akár általános díjemelkedés, akár további díjcsökkenés lesz a jövõben, a legkedvezõbb ajánlat kiválasztására mindig lesz alkalmuk.
- A kedvezmények és a kapcsolt biztosítási szolgáltatások egyértelmûen kiválaszthatók minden tarifáló programban – a biztosítók igen bonyolult kedvezményrendszerét egy, az összehasonlíthatóság miatt óhatatlanul egyszerûsítésre kényszerülõ online tarifáló program teljes egészében nem képes bemutatni. Aki teljes részletességgel meg kívánja ismerni a lehetõségeit, célszerû egyedileg, személyesen vagy telefonon is érdeklõdni egy alkuszcégnél. Itt olyan további fontos szempont kapcsán is információhoz jut az érdeklõdõ, mint például a kiválasztani kívánt biztosító adminisztratív felkészültsége, vagy éppen a kárszolgáltatásának színvonala.
- Az internetes alkuszok kedvezõbb díjakat kínálnak, mint az alkuszi ügyfélszolgálatok és irodák – A kötelezõ biztosításoknak az egyes alkuszok által kínált számítása a biztosítók által hivatalosan meghirdetett tarifákon alapul. A tarifálók (összehasonlító motorok) a legtöbb esetben a biztosítók webservice szolgáltatásaiból nyerik ki a kötelezõ biztosítások díjait, így biztosítva a díjazonosságot. Természetesen nemcsak az úgynevezett internetes alkuszok rendelkeznek internetes felülettel, így az úgynevezett online kedvezmények sem csupán az õ ügyfeleiknek járnak.
- Az idei kötelezõváltáskor már sokkal egyszerûbb a bonus-malus besorolások átvezetése, mint korábban – Ez elvben igaz lenne, hiszen egy jól mûködõ központi kárnyilvántartó rendszer mûködtetése valóban ezt biztosítaná az ügyfelek számára. Ugyanakkor egy egységes ügyfél-azonosító híján mind az adatfeltöltés, mind az adatok kinyerése rengeteg esetben nehézségekbe ütközik. Az új rendszer pedig már nem ad lehetõséget a biztosítók közti közvetlen adatcserére. A probléma súlyát jelzi, hogy óvatos becslések szerint százezer olyan gyanútlan ügyfél is lehet, akiknek valamelyik személyi adata eltér a különféle adatbázisokban, ami megakadályozza a kártörténeti adatok lehívását.
Mivel a jogszabály 60 nap után kötelezi a biztosítót az ügyfél végleges (értsd az adott évben végleges) kártörténeti besorolására, ami egyéb adat híján csak A0 lehet, könnyû kifutni a rendelkezésre álló idõbõl, fõleg ha az ügyfél a problémáról csak az utolsó egy-két hét során értesül. A hosszas, néha kilátástalannak tûnõ ügyintézés veszélyét minimalizálhatja a független alkuszok közvetítése, ezért is érdemes a kötelezõváltást az idén is rajtuk keresztül intézni.