Legális marihuána – Több baleset? Vagy kevesebb?
2017.06.29
A marihuána használatának szabályozása alapján vetette össze az érintett amerikai államok ütközéses baleseteinek számát a Highway Loss Data Institute (HLDI). Az adatok elemzése alapján összefüggeni látszik a megnövekedett marihuána használat illetve az ütközések számának növekedése között, habár korábban egy kutatás során sem sikerült ezt igazolni.

Szimulátorok segítségével, illetve tesztpályákon történõ vizsgálatokkal már korábban is bizonyították, hogy a marihuána csökkentheti a vezetési teljesítményt, de a valós életben történõ balesetek, illetve a kábítószer használat közti kapcsolat tekintetében igen változatos eredményû kutatások láttak napvilágot. Akadt olyan, ami szerint a drog használata akár több mint kétszeresére is növelheti az ütközéses balesetek kockázatát, míg másoknak egyáltalán nem sikerült bizonyítható kapcsolatot találniuk. A HLDI lényegében megvizsgálta az egyes államok legalizáció elõtti és az utáni statisztikáit, illetve néhány olyan államot is beemelt a kutatásba, ahol a mai napig tiltott a marihuána használat. Kombinált analízis során az egyes államok historikus adatait a szomszédos államok statisztikáival is összevetették annak érdekében, hogy kiszûrjék az esetleges egyéb tényezõk valószínûségét.  

Az eredmények elég egyértelmûnek látszanak. A három, teljes legalizációt megvalósító államban – Colorado, Washington, Oregon) – egyértelmûen több a baleset a legalizáció óta. Coloradóban a legnagyobb a növekedés kárgyakoriság tekintetében, 14 százalékkal nõtt meg a szomszédos Nebraskához, Utahhoz és Wyominghoz képes. Washingtonban 6 százalékos a növekedés, míg Oregonban mindössze 4. A három államot összesítve 3 százalékos a növekedés.

Hiába ad azonban pontosabb képet az analízis, egyértelmû következtetések levonására továbbra is alkalmatlan, lévén a szomszédos államokkal való összevetés több sebbõl vérzik. Nagyon eltérõ a különbség attól függõen, hogy melyik államot tekintjük kontrollnak: Colorado például alig 3 százalékos növekedést mutat, ha Wyominggal vetik össze, Utahhoz képest azonban már 21 százalék az érték.

Ennek ellenére egészen biztos, hogy biztonságosabbá nem teszi a közlekedést a kábítószer, ahogy az alkohol használat sem. A megbízható adatok beszerzése azonban számos nehézségbe ütközik, hogy csak egyet mondjunk, a hatóságok nem választják külön az alkoholos, illetve a kábítószeres befolyásoltság alatt történõ baleseteket. Ennek egyik velejárója, hogy nagyon torzulnak az eredmények attól függõen, hogy mit vizsgál az adott kutatás. Egy 2016-os kutatás a Columbia Egyetemen azt mutatta ki, hogy a vizsgált 19 államban összesen 11 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma a teljes vagy részleges – például orvosi célra történõ – legalizáció utáni idõszakban. Vélhetõen azonban ezek az adatok is semmitmondóak, hiszen tényleges csökkenés csak 9 államban volt, kettõben egyenesen emelkedett az ilyen balesetek száma, tízben pedig semmit nem változott. A vezetési teljesítmény tesztpályás és szimulátoros vizsgálata sem egyértelmû, hiszen igaz hogy a „beszívott” sofõrök hajlamosabbak voltak kitérni a sávjukból, ugyanakkor lényegesen lassabban mentek, és nagyobb követési távolságot is tartottak. Egy másik 2016-os tanulmány pedig azt mutatta ki, hogy a halálos balesetek okozói között kétszeresére ugrott a marihuánát használók aránya.