Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) első alkalommal ítélte oda Lengyelországnak a 2023-as közúti biztonsági teljesítményindex (PIN) díját. Az ország 2012 és 2022 között 47%-kal csökkentette a közúti halálesetek számát, amit csak a tavalyi győztes Litvánia tudott felülmúlni. Az uniós átlag 22%-os csökkenés volt, hazánkban jóval kisebb mértékű volt a javulás.
A közúti halálozás tavaly Lengyelországban 50 volt egymillió lakosra vetítve, szemben a 2012-es 93-mal. Tavaly Norvégiában voltak a legbiztonságosabbak az utak (21 haláleset/millió lakos), amelyet Svédország követett (22). Magyarországon 2022-ben összesen 535-en vesztették életüket közúti balesetben, amely egymillió lakosra vetítve 55 halálozást jelentett, szemben a 2012-es 61-gyel, ami 11,1 százalékos csökkenésnek felel meg.
Az ETSC új elemzése szerint az EU-ban tavaly közel 4%-kal, 20 679-re emelkedett a közúti halálesetek száma. Ez a szám még mindig 9%-kal elmarad a világjárványt megelőző, 2019-es halálesetszámtól, amely drámaian megváltoztatta a forgalom volumenét. Az ETSC azonban arra figyelmeztet, hogy 2019 óta 17,2%-os csökkenésre lett volna szükség ahhoz, hogy az EU és az ENSZ által kitűzött, a közúti halálesetek számának 2030-ig történő felére csökkentésére vonatkozó uniós és ENSZ-célkitűzés teljesüljön.
Miért Lengyelország kapta a díjat?
Az ETSC szakértői bizottsága a közúti halálesetek számának jelentős csökkentése mellett több kulcsfontosságú tényezőt is megemlített, amikor úgy döntött, hogy az idei díjat Lengyelországnak ítéli oda. Ezek közé tartozik Lengyelország átfogó, 2021-2030-as időszakra szóló nemzeti közlekedésbiztonsági programja, amely a halálos és súlyos sérülések 50%-os csökkentését tűzte ki célul; a négyéves, nagyszabású, biztonságos közúti infrastruktúra-fejlesztési programja; a sebességmérő kamerák és a távolsági kamerák hálózatának bővítése; az ittas vezetés ellenőrzésének növelése 2010 és 2019 között évente átlagosan 19%-kal; valamint a "vészhelyzeti folyosó" rendszer bevezetése, amely lehetővé teszi a mentőjárművek számára az autópályák ütközési helyszíneinek megközelítését.
Ugyanakkor az ETSC szerint Lengyelországban még mindig túl magasak a sebességhatárok és a megfigyelt járművek sebessége. Az autópályákon a 140 km/órás maximális sebesség a legmagasabb az EU-ban, Németország kivételével. Az ETSC üdvözölte azt a döntést, hogy megszüntették a magasabb éjszakai sebességkorlátozást a városi területeken, amelyet 2021-től állandó 50 km/h-s korlátozással váltottak fel. Az ETSC szerint azonban Lengyelországnak meg kellene fontolnia a sebesség 30 km/h-ra történő korlátozását a gyalogosok és kerékpárosok által használt utakon a városi területeken.