A régióban nagyon megemelkedtek a kamionos támadások
2017.07.26
Útonállók, kocsisokat fosztogatók – tévedés lenne azt gondolni, õk csak a múltban jelentettek veszélyt az értékes árukat szállító jármûvezõtekre: régiós szinten tavaly több mint 2600, közúti áruszállításban résztvevõ jármû ellen követtek el bûncselekményt. A magyar utakon a rendõrség 2016-ban 50 olyan bûncselekményt regisztrált, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármû volt. A fuvarcégek esetében a GPS alapú jármûkövetés ma már alap védekezési forma az ilyen jellegû bûncselekmények ellen, de ez kiegészülhet egyéb IT megoldásokkal is - írja a WebEye a közleményében.

A közúti árufuvarozók ellen elkövetett bûncselekmények száma tavaly riasztóan megugrott az európai, közel-keleti és afrikai régióban: a legtekintélyesebb, ezeket az eseményeket regisztráló nemzetközi szervezet, a TAPA adatai szerint 2015-höz képest tavaly 72 százalékkal több ilyen jellegû káresemény történt. Európán belül Nagy-Brittaniából jelentették a legtöbb támadást, szám szerint 1188-at. Egy bûncselekményre vetítve az átlagos kár meghaladta a 68 000 eurót, vagyis a 20 millió forintot. A legnagyobb kár viszont egy olasz kamionost érte, akinek jármûvébõl 4 millió eurónyi ékszert raboltak el a tavaly.

A veszteségek minimalizálása és a bûncselekmények megakadályozása és felderítése érdekében, a nemzetközi és hazai fuvarozói szektor szereplõi egyre gyakrabban vesznek igénybe telematikai szolgáltatásokat szállítmányuk védelmében. A rakomány folyamatos nyomon követésének köszönhetõen a központban azonnal látják, ha az autó elhagyja a számára kijelölt útvonalat, vagy ha a vezetõ túllépi a várakozási idejét, aminek hátterében akár egy rablás kísérlet is állhat. 

“A közúti árufuvarozásban a rakományvédelem szektortól függetlenül fontos tényezõ; szinte bármilyen áru áldozatul eshet tolvajoknak. A legnagyobb fuvarozócégek már felismerték a GPS alapú rakományvédelem fontosságát, hiszen így a diszpécserközpont valós idõben képes figyelni a nagy értékû áru útját, szokatlan eseménynél pedig szükség szerint beavatkozhat.”- mondta Deszpot Károly, a WebEye telematikai cég ügyvezetõ igazgatója.

Magyarországon a nyomozás lezárásának dátumát figyelembe véve 2015-ben 101, míg 2016-ban 50 olyan bûncselekményt regisztrált a rendõrség, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármû volt. 

A magyar adatokra reagálva a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary ) elmondta, támogat és ajánl minden olyan technikai eszközt, fejlesztést, mely az áruk biztonságát szavatolja, illetve csökkenti az árukárt okozó bûncselekmények számát. “Egyik fontos erõfeszítésünk, hogy a biztosító társaságok is vegyék figyelembe árukár biztosításai árképzésükben azt, ha egy vállalkozás a rakomány biztonságát növelõ technikai eszközt, például GPS nyomkövetést, vagy raktérajtó nyitást érzékelõ eszközöket vesz igénybe, ezzel csökkentve a biztosító kockázatát. Ez jelenleg nincs így.” – mondta Dittel Gábor, a szervezet fõtitkára.