A mobilozás az új ittas vezetés: már 3 másodperc is végzetes lehet
2017.08.16
Létezik olyan üzenet, ami nem várhat? A statisztikák szerint sajnos igen: az Egyesült Államokban például évente több mint 2,5 millió emberrel történik közlekedési baleset, amelyek 64%-ában a mobiltelefonálás is közrejátszik. Meglepõ, de igaz, hogy ha vezetés közben SMS-ezünk vagy csetelünk, 6-szor nagyobb esélyünk van a balesetre, mint ha ittasan ülnénk a volán mögé.*

Annak ellenére, hogy vezetés közben szigorúan tilos a mobiltelefon használata, és akár több tízezer forintos bírság is járhat érte, még mindig rengeteg autóst látni telefonnal a kezében. A RAC autóipari szolgáltató cég tavaly szeptemberben megjelent felmérése szerint nõtt azoknak a gépkocsivezetõknek a száma, akik vezetés közben mobiloznak. 2014-ben még csak 8% vallotta ezt, míg 2016-ban már a megkérdezettek harmada.* Ez már csak amiatt sem jó hír, mert a vezetés közbeni mobilozás az egyik vezetõ halálok az utakon. Csak Amerikában például 4-bõl 1 autóbalesetet a vezetés közbeni SMS-ezés okoz.*

Több balesetet okoz a telefonálás, mint amirõl tudunk

Az Egyesült Államokban évente közel félmillió ember sérül vagy hal meg vezetés közbeni mobilhasználat miatt.* Bár már az említett számok is elrettentõek, egy friss kutatás szerint* sokkal több közlekedési balesetet okoznak a mobilozó sofõrök, mint amennyirõl a statisztikák beszámolnak. Gyakran ki sem derül, hogy ez áll-e a háttérben, mivel a rendõrségnek általában nincsenek megfelelõ erõforrásai és hatásköre ennek kivizsgálására.

Ahogy azt Óberling Józseftõl, az ORFK közlekedésrendészeti fõosztályának vezetõjétõl megtudtuk: „Statisztikai adatgyûjtés kizárólag a személysérüléses balesetek vonatkozásában folyik, de nem terjed ki arra, hogy az egyes, balesetet eredményezõ közlekedési szabályszegések milyen figyelemelvonó tevékenységre vezethetõek vissza”. Itthon tehát a telefonáló autósok bûneirõl nincs pontos kimutatás a rendõrségi jelentésben, pedig elég sok baleset mögött állhat ez – például figyelmetlenség vagy a követési távolság be nem tartása esetén.*

Egy SMS elolvasása = egy focipályányi távolság vakon


Az autós balesetek során az ütközések többsége 3 másodpercen belül következik be, miután a vezetõ figyelme elkalandozik. Így még ijesztõbb a tudat, hogy egy SMS elolvasásakor átlagosan 5 másodpercig vakon vezetünk. Csak hogy érzékeltessük az arányokat: ha 88 km/óra átlagsebességgel autózva olvasunk el egy SMS-t, akár egy futballpályányi távolságot is haladhatunk anélkül, hogy bármit is látnánk a környezetünkbõl.*

Mi lehet a megoldás? „Már számtalan applikációval könnyíthetjük meg az autóban való telefonálást. Hangfelismerõ segítségével például a kimondott szavainkat alakíthatjuk írott üzenetté (bár itt meg kell nyomni a küldést), de automata válaszüzenetben is közölhetjük, hogy éppen vezetünk. A szövegblokkoló alkalmazás is jó választás lehet, hiszen egy bizonyos sebesség felett nem enged üzenetet írni. Egyszerû és nagyszerû megoldás a kihangosító is, mert így kényelmesen, a telefonunk kézben tartása nélkül beszélgethetünk” – mondta Szikszai József, a Generali Biztosító vagyon- és gépjármû-kárrendezési igazgatója.