Európa szubvencióellenes vizsgálatot indít Kína ellen
2023.09.26

Az Európai Unió (EU) a Kínában gyártott olcsó elektromos járművek (EV-k) által az európai autógyártóknak okozott hatalmas veszteségekkel szembeni félelmek miatt szubvencióellenes vizsgálatot indít. 

A vizsgálatot Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság (EB) elnöke jelentette be az Európai Parlamentben az Unió helyzetéről szóló éves beszédében. Von der Leyen felszólalásában elmondta, hogy az elektromos autók ágazata a tiszta gazdaság szempontjából kulcsfontosságú iparág, amely hatalmas potenciállal bír Európa számára, de a globális piacokat elárasztják az olcsó kínai elektromos autók, amelyek árát hatalmas állami támogatások tartják mesterségesen alacsonyan.

„Tisztán kell látnunk, hogy milyen kockázatokkal kell szembenéznünk" - mondta von der Leyen, kijelentve, hogy az olcsó kínai elektromos autók térhódítása "torzítja a piacunkat". Von der Leyen hozzátette, hogy Európa ezt sem belülről, sem kívülről nem fogadhatja el, és bejelentette a Kínában gyártott elektromos autókra vonatkozó szubvencióellenes vizsgálatot.

Von der Leyen a napenergia-ipar példájával támasztotta alá kijelentéseit, amelyet Kína tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata negatívan érintett. Sok induló vállalkozás kénytelen volt kivonulni az iparágból, míg mások csődöt jelentettek, a szakemberek pedig külföldön keresték a szerencséjüket, és elhagyták Európát - mondta.

Kína azt akarja, hogy az EU gondolja át a helyzetet

Kína figyelmeztette az EU-t, hogy a vizsgálat ártalmazhatja az üzleti kapcsolatokat, és nyomást gyakorolhat az európai vásárlók árait növelve. A kínai EU Kereskedelmi Kamara szerint az Európai Bizottságnak nem szabadna "egyoldalú kereskedelmi eszközöket alkalmaznia a kínai elektromos járművek EU-ban való forgalmazásának megakadályozására és a költségek emelésére", és felül kellene vizsgálnia a vizsgálatról szóló döntést.

Az európai autóipar régóta aggódik a kínai elektromos autók térnyerése miatt, és különösen Franciaország örül a vizsgálatnak, amit aktívan támogatott. A korábbi kutatások kimutatták, hogy a kínai elektromos autók mintegy 10 000 euróval olcsóbbak, mint az európai versenytársaik, részben a kínai kormány támogatásainak köszönhetően.

Az EB szerint a szubvencióellenes vizsgálat megindításától számított 13 hónapon belül meg kell hozni a szükséges intézkedéseket. Az ideiglenes intézkedéseknek legkésőbb kilenc hónapon belül aktívvá kell válniuk, majd négy hónap áll rendelkezésre bizonyos intézkedések meghozatalára, miután jogilag indokolt.