Lassan nõ a casco-piac
2017.12.01
Sokan azok közül, akik a pénteken lejáró kampányidõszakban újítják meg kgfb-szerzõdésüket vagy egy másik társasághoz szerzõdnek át, egyszerre kötötték meg a kötelezõt és a casco-t. Csak minden ötödik-hatodik gépjármû tulajdonosa gondoskodik a kiterjesztett vagy teljes körû biztosítási védelemrõl, amit azonban érdemes kiegészíteni az idõjárásnak megfelelõ mûszaki felkészültséggel is – hívja fel a figyelmet közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

Péntek éjfélig kell a biztosítókhoz beérkeznie kgfb-jük felmondásának azok részérõl, akik januártól más társasággal akarják megkötni a kötelezõjüket. Arról, hogy a mostani kampányidõszakban érintett közel egymillió gépkocsi tulajdonos közül hányan éltek ezzel a lehetõséggel, majd csak az új szerzõdések megkötése és az elsõ díjak befizetése után, a jövõ év elsõ hónapjaiban lehet pontos képet kapni. De az már most is megállapítható, hogy a hazai autósoknak több mint a négyötöde megelégszik a kötelezõ biztosítással, casco-t már nem köt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján 2017 elsõ félévében 853 270 darab casco szerzõdést tartottak nyilván. Ez közel 33 ezerrel több, mint a tavalyi év ugyanezen idõszakában mért adat, ám így is csak a hazai gépjármûvek 18 százalékát fedi le. Az év eleji átlagdíj 83 855 forint volt, a szerzõdésekre kifizetett átlagos kárnagyság pedig 310 200 forint.

Az idei 4 százalékos növekedés alapvetõen az új autó eladások megugrásának köszönhetõ: az idei év elsõ nyolc hónapjában 13,1 százalékkal több új személygépkocsit és kishaszonjármûvet helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. Mivel azonban a használtautó behozatal is folyamatosan növekedett 2017-ben, s ezen gépjármûveknek több mint a fele 10 éves, vagy annál öregebb, így a magyarországi gépjármûállomány átlagéletkora idén várhatóan a 14 évet is meg fogja haladni.

Az idõsebb gépkocsik esetében különösen fontos a mûszaki állapot rendszeres ellenõrzése. Mivel az év legnagyobb gépjármû biztosítási kampányának az idõszaka egybeesik az autók téliesítésével, érdemes kiemelt figyelmet fordítani az idõjárási viszonyoknak megfelelõ abroncsok használatára is. Ezekben a napokban, amikor leesett az elsõ hó, a gumiszervizek túlterheltek. Pedig a szakemberek javaslatai szerint nem érdemes eddig a pillanatig halogatni az abroncsok cseréjét: általában 7 °C alatt ugyanis már a nyári abroncsok anyaga megkeményedik, ezáltal jelentõsen veszítenek tapadásukból. Ugyancsak fontos szempont az is, hogy az õszi-téli idõszakban nem a havazás az elsõdleges tényezõ, ami az utak síkosságát befolyásolja. Gyakori a jegesedés, az ónos esõ és az esõ is, ilyen utakon pedig lényegesen jobban teljesítenek a tagoltabb kialakítású téli abroncsok.

A hazai szabályozás ebbõl a szempontból liberálisnak mondható, emlékeztet rá a MABISZ. Nem írja elõ ugyanis kötelezõ jelleggel az évszaknak megfelelõ abroncsok használatát, így nem is szankcionál e tekintetben. A felszerelt guminak azonban meg kell felelniük a jármûhöz megadott méretnek, terhelhetõségnek és sebességhatárnak. Továbbá 0,75 méternél kisebb abroncsok esetén legalább 1,6 milliméter, annál nagyobb átmérõ esetén legalább 3 milliméteres profilmélység tekinthetõ szabályosnak. Ezzel összefüggésben érdemes szem elõtt tartani, hogy amennyiben a balesetet a gépjármû súlyosan elhanyagolt mûszaki állapota okozta, úgy a vonatkozó törvény szerint adott esetben a biztosító a károsultnak kifizetett kártérítés kapcsán élhet a károkozóval szembeni visszkereseti jogával.