A pittsburgi Aurora Innovation a napokban írt alá szerzõdést a Volkswagen és a Hyundai konszernnel azok vezetõ nélküli, elektromos meghajtású jármûvei szoftverének szállítására.
Az Aurora csak tavaly alakult, de három alapítója garanciát jelent: Chris Umson a Google önjáró kocsi-programjának kezdeményezõje és sokáig mûszaki vezetõje volt, Sterling Aderson a Tesla villanyautó-gyár Autopilot-programját vezette, míg Drew Bagnell az Uber vezetõ nélküli autóinak fejlesztését irányította.
Szakértelemre mindenesetre nem kis szükség lesz az úton, amely belátható idõn belül elvezet az önjáró kocsik megjelenéséhez. A fejlesztõknek többek között mérlegelniük kell, hogy milyen, s fõleg milyen költségû szenzorokat kapjanak a kocsik, hogyan alakíthatják azok fogyasztását, milyen szabályozási, biztonsági és biztosítási feltételeknek kell majd megfelelniük.
Az Aurorát nagy titkolózás jellemzi, azt sem hozták nyilvánosságra, hány ember dolgozik a high-tech cégnél. A vállalkozás eddig a Ford amerikai luxus-szedánját, a Lincolnt használta kísérleteinél, most várhatóan VW-k és a koreai gyár kocsijai lesznek soron.
Európa komoly lemaradásban van, az innovatív autóipar piacon csak Hollandia tudja felvenni a lépést az ázsiai országokkal, ahol Kína vezeti a mezõnyt. Ázsiában 2017 elsõ felében kétszer annyi elektromos és hibrid autót adtak el, mint Nyugat-Európában. Mind a Volkswagen, mind a Hyundai hosszú évek óta próbálkozik vezetõ nélküli kocsik kifejlesztésével, de ez láthatóan nem sikerült, ezért született meg az együttmûködés az amerikai partnerrel.
Hasonlóan jártak el egyébként a nagy amerikai autógyárak is: A General Motors még 2016-ban megvette az ezen a területen kiváló Cruise nevû startup-ot, míg a Ford egy milliárd dollárt ruház be öt év alatt egy ugyancsak frissen alapított, Argo AI nevû startup-ba. Az utóbbit a Carnegie Mellon Egyetem mérnökei és informatikusai alapították, akik – társaikhoz hasonlóan - a mesterséges, “tanuló” intelligencia új lehetõségeit is felhasználva dolgoznak a robot-autók fejlesztésén.