Lecsengõben a használtautók behozatali boomja? Aligha
2018.03.07
Tavaly a hivatalos statisztikák szerint tovább nõtt a Magyarországon forgalomban levõ közúti jármûvek átlagos kora. Az elsõ alkalommal 2017-ben regisztrált autók több mint 55 százaléka volt használt, ami már javulás az elõzõ három év adataihoz képest. Ez a helyzet azonban akár meg is változhat - írja az azenpenzem.hu.

Hazánkban 2017. december 31-én a forgalomban levõ közúti jármûvek állománya meghaladta a 4,2 millió darabot – derül ki a KSH legfrissebb kiadványából. A tájékoztatás szerint a gépjármûvek átlagos kora fél év alatt minimálisan (0,1 évvel) növekedett. Az utakon közlekedõ autók átlagosan így már több mint 14 évesek. A különbözõ kategóriákban vegyesen változott a kép, a legnagyobb mértékben a motorok „öregedtek”.

Tavaly az elsõ alkalommal regisztrált autók több mint 55 százaléka volt használt, ami már javulás az elõzõ három év adataihoz képest, de rosszabb, mint a 2011-2013-as idõszakban. Ekkor vett egyébként határozottan lendületet a használt (nem egyszer erõsen koros) külföldi autók behozatala.

Az adatok alapján (két egymás utáni évben is teret tudott nyerni az újautó a használt rovására) úgy tûnhet, hogy már lecsengõben van a használtautók behozatali „boomja”. Az arányok mellett azonban a mennyiségre is érdemes figyelni. 2017-ben pedig közel 150 ezer használt kocsit helyeztek Magyarországon elõször üzembe, ami több mint kétszerese a 2013-as mennyiségnek.

A Használtautó.hu tavaly nyári prognózisa ezek szerint majdnem darabra bejött. A hazai jármûértékesítés jelentõs piactere emlékeztetett arra, hogy hat év alatt a használtautó-import csaknem megötszörözõdött. Közben jelentõsen átalakult az autók összetétele: míg 2011-ben még a presztízsmárkák domináltak, a behozatal 26 százaléka Audi, BMW és Mercedes volt, mostanra az alsó-középkategóriás, olcsóbb autók a jellemzõbbek.

Többen aggódnak azon, hogy a lipcsei Szövetségi Közigazgatás Bíróság február végi döntése ismét rakétát köthet a használtautó-behozatalra. Az ítélet szerint ki lehet tiltani a dízelautókat Düsseldorf és Stuttgart belvárosából. Ez pedig még csak a kezdet. Ha valóban beindul a tiltás, a példát több német nagyváros is követheti. Az érintett autók árzuhanása pedig igen vonzóvá teheti ezt a kínálatot.

Mindez még csak lehetõség, de már akadt ennél sokkal negatívabb fejlemény is, ami jócskán befolyásolta a külföldi autók behozatalát. Például tavalyelõtt az AAA Autó tapasztalatai szerint a fõleg Franciaországban és Németországban nagy területeket érintõ árvizek után sokan próbáltak túladni vízkáros gépkocsijukon. A külföldrõl érkezõ kocsik megbízhatatlanságára figyelmeztetett Frank György, a DasWeltauto márkaigazgatója is.