A Zhong An-t 2013 októberében alapították, ügyfeleinek számamára már több, mint 543 millió. Értékesített biztosításainak száma 8,2 milliárd darab, az ebbõl származó díjbevétele több, mint 1,1 milliárd dollár.
"A szemem elöször az ügyfélszámon akadt meg, hisz a világ legnagyobb biztosító társaságai ennek a töredékét kezelik jelenleg, sõt ha összeadom az Allianz (86 millió), az AIG (70 millió) és a Generali (55 millió) összes ügyfelének számát, akkor is kevesebb, mint a fele jön a Zhong An eredményének. Ez már gyanúra adott okot, pláne miután ránéztem az értékesített biztosításainak darabszámára, ami összevetve az ügyfélszámmal azt jelenti, hogy több, mint 15 db szerzõdést kötöttek átlagosan egy ügyfélnek, ráadásul ha hozzáteszem a képlethez a díjbevétel-adatokat is, akkor az jön ki, hogy átlagosan kb 2 $ díjbevételt értek el egy ügyfélre vetítve" - írja a blog szerzõje.
A Zhong An teljesen online biztosítóként jött létre, és mûködik a mai napig, egyszerû, gyors folyamatokkal, és minimalizált emberi beavatkozással. Ennek köszönhetik azt, hogy képesek voltak egy "Szinglik Napján" (A kínai Black Friday) több, mint 100 millió (!) szerzõdést eladni egy nap alatt.
A Zhong An inkább IT-cég, mint biztosító. A mindössze 1700 munkavállalójának 52%-a IT-fejlesztõként dolgozik a cégnél, és rengeteget költenek modern technológiák fejlesztésére. Többek közt mesterséges intelligenciát, és blockchain alapú megoldásokat is alkalmaznak (utóbbit a biztosítók közül az elsõk között, már 2015-ben elkezdték tesztelni, és építeni).
A Zhong An elsõsorban nem fogyasztói márka, magánszemélyek ritkán keresik/keresték õket biztosításkötéssel direktben. Saját értékesítés helyett online ökoszisztémát építettek maguk köré, és a mintegy 200 partnerükön keresztül adják el biztosítási megoldásaikat, akik a 2016-os díjbevételük mintegy 87%-át produkálták. Ökoszisztéma partnereik közt van Kína legnagyobb e-kereskedelmi óriása, az Alibaba is (aki befektetõként is beszállt a Zhong An-ba). Az utóbbi idõben természetesen egyre nagyobb szerepe van a saját oldalukon keresztül történõ értékesítésnek is.
Újszerû irányt választottak, és eleinte elsõsorban nem teljes biztosítási konstrukciókat árultak, hanem specializált, modern kockázatokat kezeltek, mint például a készülékek kijelzõinek védelme, vagy az e-kereskedelemben vásárolt csomagok visszaküldésének biztosítása. Ez utóbbi termék tipikus díja 0,02 - 0,5 dollár közt van, ám 2016-os díjbevételük 35%-a (!) származott ilyen termékekbõl.
A Zhong An a niche termékek vitathatatlan mestere. Mára már több, mint 200 modern terméket mûködtetnek, melyek közt megtalálhatók az egészségbiztosítási-, utasbiztosítási-, illetve az általuk ún. életstílus-biztosításoknak nevezett konstrukciók. Többek közt van biztosításuk gyermekek genetikai vizsgálatára (ami téríti az eredmény alapján az esetleges életmódváltás költségeit is), cukorbetegségre, daganatos megbetegedések kezelésére.
Vannak olyan megoldásaik azonban, amelyek hagyományos biztosítóknál eléggé elképzelhetetlenek, és kicsit megmosolyogtatók. Ilyen volt például 2014-ben a labdarúgó világbajnokságra köthetõ "Hooligan Biztosítás", ami 0,45 dollárért vállalta, hogy fizeti az ellátás költségeit, ha verekedésbe keveredünk az ellenfél szurkolótáborával.
És végül még egy termék-példa, ami túlmutat a hagyományos biztosításokon: náluk lehet például olyan fedezet is vásárolni, ami akkor fizet, ha a hõmérséklet meghaladja a 37 Celsius fokot, és ezzel segíti kompenzálni a megnövekedett költségeket, amik felmerülhetnek kánikula idején.
Náluk tényleg az ügyfél az elsõ. Ehhez a Zhong An rengeteg adatot kap ökoszisztéma partnereitõl, ezekbõl elemzéseket készít, és ezek alapján tud akár számukra új termékeket is kifejleszteni. Gyakorlatilag az elemzések segítségével (amit például a böngészési elõzmények alapján tud elkészíteni) személyreszabott megoldásokat tud szállítani. Ennek köszönhetõ a már korábban említett elkötelezõdés, hisz jellemzõen egy ügyfél átlagosan 15 szerzõdést köt a Zhong An-nál.
Olyan új vásárló-szegmensekre céloz, amelyeket jellemzõen a hagyományos biztosítók nem érnek el, õk viszont a fenti termékeknek és az újfajta hozzáállásnak köszönhetõen sikeresen megtalálnak. Az ügyfélkör 60%-a ugyanis a 25-30 éves, városlakókból kerül ki, éppen abból az ügyfélkörbõl, amelyre minden biztosító áhítozik.
Ráadásul hagyományosabb biztosítási megoldásokat is kínálnak számukra, de ezeket sem a hagyományos módon. Van például gépjármû-biztosításuk is, ahol vállalják, hogy 50 000 jüan-ig (kb. 2 millió Ft) 60 másodpercen belül megtörténik a kárkifizetés (emögött a biztosítás mögött egy másik kínai biztosító nyújtja a valódi fedezetet, de a Zhong An-nal stratégiai együttmûködésben, ahol az ügyfelek a Zhong An-nál megszokott, modern ügyfélkiszolgálást, személyreszabottságot kapják. A hagyományos biztosítók egyik útja ez lehet a jövõben: háttérbe vonulnak, és az ügyfélkiszolgálást átengedik a dinamikusabb, agilisabb megoldást nyújtó startupoknak.)
Látható, hogy a Zhong An mennyire másként közelíti meg a biztosítási termékeket, és hogyan fogják meg teljesen más oldalról az ügyfeleket. Ehhez persze kell az az agilitás és dinamizmus, amiben õk, mint IT-cégen nyugvó biztosító, óriási elõnyben vannak a kissé belassult, mamut nagyvállalatokhoz képest. Azok az ügyfelek pedig, akik ezt az ügyfélélményt megtapasztalják, nem biztos hogy valaha visszatérnek a "hagyományos" biztosítási piac szereplõihez.