Képes utasbiztosítási termékismertetõk segítik az összehasonlítást
2018.04.19
Az utazási szezon közeledtével megélénkült az utasbiztosítások iránti érdeklõdés is. Egy uniós irányelvnek köszönhetõen az ügyfelek eligazodását a széles választékban már egységes, könnyen érthetõ, piktogramokkal ellátott terméktájékoztatók is segítik, függetlenül attól, hogy utazási irodában vagy online csatornákon tájékozódnak – hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

Javában tart a nyári szabadságok tervezése és ezzel párhuzamosan növekszik az utazási irodák forgalma is. Számos ügyfél a foglalással együtt már utasbiztosítását is megköti. Számukra könnyíti meg a választást egy új terméktájékoztató, amely rövid, közérthetõ és jól összehasonlító formában foglalja össze, hogy mire terjed ki az adott biztosítás és mire nem, hol érvényes az, milyen korlátozások vannak a fedezetben, mikor és hogyan kell fizetni, mi a kockázatkezelés kezdete és vége, stb. Az összehasonlíthatóságot segíti, hogy az azonos tartalom mellett ugyanazok a piktogramok jelennek meg minden terméknél. 

Ennek a hivatalosan biztosítási terméktájékoztatónak, IPID-nek (Insurance Product Information Document) nevezett ismertetõnek az ügyfél rendelkezésére bocsátása európai uniós követelmény, melyet a biztosítások értékesítését új alapokra helyezõ IDD (Insurance Distribution Directive) ír elõ. Az IDD szabályok Magyarországon február 23-án léptek hatályba. Az új ügyféldokumentum arra a központi gondolatra épül, hogy minden biztosítási termék azonos tájékoztatási tartalommal kerüljön az ügyfél elé, függetlenül attól, hogy milyen értékesítési csatorna közvetítésével találkozik vele. Így az utasbiztosításokat értékesítõ utazási irodáknak is új feladatokat ad az IDD, habár ezek az irodák jellemzõ módon a biztosítási termék értékesítését kiegészítõ tevékenységként végzik, és nem minden esetben tartoznak az új szabályozás hatálya alá. Ennek megfelelõen a többi csatornától is elvárt módon kell tájékoztatást adniuk a biztosítási termékrõl.

Az IDD felsorolja a termékismertetõvel szemben támasztott elvárásokat. A biztosítók termékismertetõi február végétõl folyamatos jelennek meg az utazási irodáknál, még ha az irányelvnek a gyakorlatba való átültetése – tekintettel a változatos termékcsoportokra - kihívás elé állítja is a piaci szereplõket. Tekintettel az értékesítési csatornák közötti azonos feltételekre, a termékismertetõket az online biztosítást kötõ ügyfelek számára is elérhetõvé kell tenni. A jegybank tavalyi adatai szerint egyébként az utasbiztosítások terén kiugróan magas az online értékesítés aránya. Míg a nem élet ágazatban összességében ez csak 16,6 százaléknál tartott, addig az utasbiztosítások terén az elektronikus csatorna aránya elérte a 74 százalékot az alkuszi és többes ügynöki értékesítésben.

Tavaly az MNB adati szerint az utasbiztosítási piac díjbevétele 12,5 mrd forintot tett ki.