Dráguló parkolók – öt éve majdnem egy garzonlakás is kijött egy mai garázs árából
2018.07.12
A lakáspiaci áremelkedés, a magyar autópiac jelentõs bõvülése, a parkolási díjak emelkedése és a parkolóhelyek szûkössége is hozzájárult a garázspiac átalakulásához. Az ingatlan.com elemzése szerint a lakások drágulásával párhuzamosan a budapesti és az ország többi nagyvárosában lévõ garázsok ára is jelentõsen emelkedett 2013 óta - áll az ingatlan.com sajtóközleményében.

“Természetesen a darabszámokat tekintve a garázsok piaca jóval kisebb a lakásokénál, de a drágulás mértéke azonban jól mutatja a garázsok és a parkolási helyek iránti igényeket” - mondta Balogh László, az ingatlan.com vezetõ gazdasági szakértõje. 

Idén július elején Budapesten a teremgarázsban található parkolók átlagos ára a kínálati piacon 3 millió forint volt, ez 20 százalékos drágulást jelent éves szinten. Az egyedi garázsok ára jelentõsebben, 40 százalékkal 4,2 millió forintra emelkedett. Az garázsbérleti díjak is több mint 10 százalékkal emelkedtek, az átlagos bérleti díj 20-25 ezer forint, függõen attól, hogy egyedi garázsról vagy teremgarázs-beállóról van szó. Ma már ott tartunk, hogy egy-egy garázs befektetési szempontból is felveszi a versenyt a lakáskiadással.

Az ingatlan.com elemzése szerint tavaly és az idén egy-egy garázs 8 százalékos bruttó hozamra is képes lehet a fõvárosban. Ez pedig a befektetési célú vásárlásokat is felpörgeti. Balogh László közölte: a fõvárosi garázsdrágulásban szerepet játszhat, hogy az eladásra kínált garázsok száma stagnált, a kiadóké pedig csökkent az elmúlt egy évben.

Ötéves idõtávon még látványosabb a parkolók drágulása. A fõváros VII. kerületében lévõ garázsért 5,4 millió forintot kérnek átlagosan, míg 2013-ban alig több mint 1 millió forinttal nagyobb összegért, 6,5 millióért egy garzonlakást is meg lehetett venni a kerületben. Miskolcon, Szegeden és Tatabányán szintén úgy alakult a lakások és a garázsok értéke, hogy a most meghirdetett garázsok átlagosan alig 1-1,5 millió forinttal kerülnek kevesebbe a 2013-ban eladásra kínált garzonlakások átlagos árainál.

Az ingatlanszektor digitalizációját megteremtõ proptech megoldások segíthetnek a kritikus parkolási helyzeten is. Már most is lehetõségük van a sofõröknek arra, hogy mobilalkalmazásokon keresztül foglalják le a garázsok és irodaházak üres parkolóhelyeit. A fõvárosi közösségiautó-szolgáltatók alkalmazásait több mint 20 ezren töltötték le, és várhatóan egyre jelentõsebb lesz a táboruk a jövõben. Ezeket a jármûveket percdíjas alapon bérelhetik a felhasználók, viszont a parkolásuk ingyenes. A közösségi-autó szolgáltatások elterjedésével a belvárosban csökkenhet a saját tulajdonú kocsik aránya, ami a problémás parkolási helyzeten is javíthat, ráadásul a belsõ kerületek környezeti terhelését is csökkentheti.

A újlakás- és irodaház-fejlesztések szintén befolyásolják a parkolási helyzetet minden nagyvárosban és ezen keresztül a garázspiacra is hatással vannak. Balogh László szerint az elmúlt években több, korábban parkolóként hasznosított foghíjtelek eltûnt a fõvárosban, mert építkezéseknek adták át a helyet. A fejlesztõk számára a parkolóhelyek és garázsok iránti kereslet lehetõséget is jelent, egy-egy újlakás- vagy irodafejlesztésnél a kötelezõen elõírt parkolókapacitásnál több helyet is érdemes kialakítani, mert ez megtérülõ beruházás lehet, akár értékesítik, akár kiadják a jövõben azokat.