Az elmúlt idõszakban megnövekedett azon utasbiztosítási csomagok iránti érdeklõdés, amelyek az európai, vagy harmadik állambeli légitársaságok három órát meghaladó járatkéséseibõl, vagy járattörlésekbõl eredõ károk és költségek megtérítésére fedezetet nyújthatnak.
A Kovács Réti Szegheõ Ügyvédi Iroda szakértõi szerint azonban fontos tudni azt is, hogy erre vonatkozó kifejezett biztosítás hiányában is kérhetnek kártalanítást az utasok, mégpedig a járatot üzemeltetõ légitársaságtól.
Jelenleg a visszautasított beszállás és légi járatok törlése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás összegét egy európai uniós rendelet szabályozza, beleértve az utasok jogait és a légitársaságok kötelezettségeit. Az Európai Bíróság több ítéletében is kimondta, hogy azon utasok is fenntarthatják kártalanítás iránti követeléseiket a légitársasággal szemben, akiknek a járatának indulása több mint három órát késett, és errõl a tényrõl elõzetes tájékoztatást se kapott.
A kártalanítás összege maximálva van: az utasok minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülõ után 250 eurót, minden 1500 kilométernél hosszabb Európai Unión belüli repülõútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülõútra 400 eurót, a fentieket meghaladó távolságú repülõútra 600 eurót követelhetnek.
Magyarországon az Innovációs és Technológiai Minisztériumba integrált Európai Fogyasztói Központ oldalán érhetõk el különbözõ segédanyagok, és az igényérvényesítéshez szükséges formanyomtatvány, amely alapján a Központ hatósági eljárást indíthat a légitársasággal szemben.