Egyre többen kötnek télen is utasbiztosítást
2018.12.18
Bár az utasbiztosítások terén az összes díjbevétel közel fele jellemzõen a harmadik negyedévben, vagyis nyáron jön össze, az idei elsõ negyedévben a piac gyorsabban bõvült tavalyhoz képest, mint a rákövetkezõ idõszakokban. A téli utak számának az emelkedése mellett a bevételek növekedése fõként annak tudható be, hogy egyre komplexebb biztosítási csomagokat választanak az utazók – derül ki a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) elemzésébõl.

Meghaladta a 11,3 milliárd forintot az idei év elsõ 9 hónapjában a biztosítási szektor utasbiztosításokból származó díjbevétele. Ez a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján 26 százalékos emelkedést jelent az elõzõ év azonos idõszakához képest. Ezen belül is az elsõ negyedévben kiugróan, több mint 42%-kal bõvült a piac az elõzõ év elsõ három hónapjával összevetve, ami a téli utak számának emelkedésére utal. Tavaly egyébként a MABISZ adatai szerint összesen 12,185 milliárd forintot ért el a szektorszintû díjbevétel, amit tehát már szeptember végén megközelített a piac, így idén jelentõs növekedés várható

A díjbevételek növekedése az utak számának emelkedése mellett fõleg annak köszönhetõ, hogy egyre komplexebb biztosítási csomagokat választanak az utazók. Különösen a repülõs utazásokra speciális szolgáltatásokat kínáló termékek népszerûsége nõ évrõl évre. A légi személyszállítás amúgy is rekordot döntött tavaly az Európai Unióban: több mint egymilliárdan utaztak, hazánkban pedig közel 15%-kal nõtt egy év alatt a légi utasforgalom az Eurostat adatai szerint. 

Ezzel párhuzamosan egyre népszerûbbek azok az utasbiztosítási kiegészítõk, amelyek a járatkésések, járattörlések következtében fellépõ többletköltségeket térítik meg. Elterjedtek azok a magasabb kategóriájú utasbiztosítási termékek, amelyek az elveszett, vagy megrongálódott poggyász, illetve a járatkésés, -törlés miatti sürgõs beszerzéseket (ruhanemû, tisztasági eszközök) térítik, a biztosításban szereplõ limit erejéig. Egyes biztosítóknál az ügyfél bejelentése után a biztosítás idõtartama automatikusan meghosszabbodik, ha az ügyfél hazautazása kitolódik, a járata késik vagy törlésre kerül. Létezik a piacon olyan kiegészítõ biztosítás is, amely automatikusan kifizeti a légitársaságot terhelõ kártérítés összegét, ha az ügyfél repülõje több mint három órát késik, a járatot törlik, vagy nem tudott felszállni a repülõre annak ellenére, hogy érvényes beszállókártyája volt, például túlfoglalás miatt.

Ám nem csak repülõs utazások esetén kerülhetünk nehéz helyzetbe, az is kellemetlenséget okozhat, ha autónk meghibásodik. Lakóhelyünktõl távol szervizt találni nem egyszerû feladat, nem is beszélve a felmerülõ költségekrõl, illetve az utazás folytatásáról. Ezekben a helyzetekben nyújthat segítséget az utasbiztosítások mellé köthetõ autós asszisztencia biztosítás, amely jellemzõen a külföldön felmerülõ helyszíni javítást, szervizbe szállítást, végsõ esetben hazaszállítást, az utasok tovább- vagy éppen hazautazási költségtérítését fedezi. Ezzel a kiegészítõvel gyakorlatilag a sikeres utazást biztosíthatja magának a tudatos ügyfél.. Kevesen tudják, hogy egy szerzõdésen belül több gépjármûre is köthetõ asszisztencia biztosítás, azonban a casco biztosításhoz hasonlóan, itt fontos szempont az autók kora. Jellemzõen a 15 évnél fiatalabb jármûvek biztosíthatóak, de vannak olyan társaságok, akiknél elérhetõ gépjármû assistance akár 20 éves autóra is.

Mindezek ellenére a külföldre utazó magyarok nagyjából fele köt csak utasbiztosítást. A síelõk körében valamivel magasabb ez az arány, részben a sífelszerelések értéke miatt is. A jegybank tavalyi adatai szerint az utasbiztosítások terén viszont kiugróan magas az online értékesítés aránya. Míg a nem élet ágazatban összességében 16,6 százalékot tett ki az elektronikus csatorna aránya, addig az utasbiztosítások terén elérte a 74 százalékot az az alkuszi és többes ügynöki értékesítésben.