Autósok milliói kapnak új lehetõséget - csak ne legyen rá szükség
2018.12.31
Jövõre mobil applikáción keresztül is bejelenthetõek lesznek az autós balesetek. A mindennapokban “kék-sárgának” nevezett baleseti bejelentõ mobilos verziója egyszerûbbé, pontosabbá teszi egy-egy baleset adminisztrációját - közölte a K&H Biztosító. A társaság több mint 1 millió kötelezõ és casco biztosítást kezel.

A teljes magyar piacon pedig több mint 5,3 millió kötelezõ, valamint 918 ezer casco biztosítás van, így több millió jármûtulajdonos számára válhat egyszerûbbé egy baleset rögzítése. A K&H Biztosító egyébként egy-egy autós káresetre az idén átlagosan közel háromszáznyolcvanezer forintot fizetett ki, ami majd 6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Az emelkedés az autópiaci növekedés miatt emelkedõ forgalommal, a balesetek számának és a szervizköltségek emelkedésével magyarázható.

Több nyugat-európai ország után Magyarországon is lesz mobilos változata a mindennapokban csak “kék-sárgának” hívott közlekedési baleseti bejelentõ dokumentumnak. A jövõben is megmarad a papíralapú változat, de a mobil applikációs megoldást is választhatják az autósok karambol esetén. Összesen több millió autóst érint az újdonság, legalábbis jelenleg több mint 5,3 millió kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási szerzõdést és 918 ezer cascót tartanak nyilván a magyarországi piacon mûködõ biztosítók.

A mobil applikáció létrehozásában a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) játszotta a fõszerepet, koordinálta a munkát, de valamennyi érintett biztosítótársaság részt vett a fejlesztésben. Egyre több autós ugyanis az interneten, mobilon intézi az ügyeit és igény volt egy ilyen applikációra.

„Az applikációt elõre le lehet tölteni a telefonra, de a balesetet követõen is pillanatok alatt telepíthetõ. Az adott balesetrõl szóló adatok rögzítése könnyebbé és egyszerûbbé válik az alkalmazással. Különösképp azért is, mert a biztosítótársaságok az általuk kibocsátott zöld kártyát QR kóddal egészítik ki, ahonnan gyorsan és egyszerûen beolvashatóvá válnak mind az okozó, mind a károsult szerzõdéskötéskor megadott adatai. Baleset esetén érthetõ módon sokan nehezen olvashatóan töltik ki a papíralapú bejelentõt. A digitális megoldásnál a telefonon elõre megadott felsorolásokból csak ki kell választani az adott baleseti szituáció jellemzõit. Ügyfélbarát grafikus megoldások segítik a baleseti helyzet lerajzolását, ahol a jelzõtáblák és a balesetben szereplõ jármûvek képe kiválasztható, nem kell megrajzolni, mint a papíros verzión. A QR kód használatával a személyes adatok kitöltésénél is minimalizálva van a hibázási lehetõség. Ráadásul a baleset pontos helyét a telefon GPS-kapcsolaton keresztül pontosan rögzíti. Továbbá a balesetrõl azonnal értesítést kap biztosító. Ez azért lényeges, mert a jövõben további szolgáltatások kapcsolhatók majd az applikációhoz, szükség esetén például azonnal tud autómentõt küldeni a biztosítótársaság, vagy szervizt ajánlani” - mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.

Interneten jönnek a kárbejelentések

A K&H szakembere szerint bár remélhetõleg ritkán lesz szükség az applikációra, érdemes lesz az autósoknak használniuk. A digitális “kék-sárga” egy újabb lépés az online ügyintézésben. Az online ügyintézésben a K&H Biztosító élen jár, ma már a lakásbiztosítási károknak a 70 százalékát, a gépjármûkárok 50 százalékát a biztosító online felületén jelentik be az ügyfelek. A K&H folyamatosan kéri és elemzi az ügyfelek véleményét az online kárbejelentési és kárrendezési folyamatról és a visszajelzések alapján az ügyfelek döntõ többsége elégedett a K&H digitális kárbejelentési szolgáltatásaival. Gördülékenynek, kényelmesnek, ügyfélbarátnak jellemzik az ügyfelek az ügyintézést, ami azért is nagy szó, mert kár bejelentése esetén az ügyfelek érthetõ módon kevésbé vannak olyan hangulatban, hogy lelkes pozitív visszajelzést adjanak. A K&H esetében mégis sokszor megteszik.

Miért drágább? 

A kötelezõ biztosítások piacáról Kaszab Attila azt is elmondta, hogy az elmúlt években növekedett az egy-egy kárra jutó kártérítési összeg. Egy-egy kötelezõs káresetnél az idei év elsõ kilenc hónapjában az átlagos kifizetés közel háromszáznyolcvan ezer forint volt, ami majd 6 százalékos emelkedést jelent éves szinten. A növekedésnek az oka, hogy bár az autók számának emelkedésével párhuzamosan csak csekély mértékben nõtt a balesetek száma, azonban az új autók piacán bekövetkezett bõvülés miatt több korszerû, drágábban javítható autó került az utakra. „Fontos megjegyezni azonban, hogy a szervizköltségek, szervizóradíjak jelentõsen emelkedtek, ez szintén növelte az átlagos kártérítési összeget” - fogalmazott a K&H szakembere.