A közlekedési balesetek száma 2012 óta évrõl évre nõ Magyarországon, ahogy az utakon is mind többen veszítik el az életüket. A Magyar Gépjármû-kereskedõk Országos Egyesülete és az Alapjárat.hu autós portál online kérdõíve szerint ennek legfõbb oka az, hogy az autósok többsége nem érzi magára nézve kötelezõnek a legalapvetõbb közlekedési szabályokat sem. Eszerint az autósok 88%-a rendszeresen túllépi a megengedett sebességet, 45% szokott vezetés közben headset nélkül telefonálni, 15% pedig már ült úgy volánhoz, ha saját maga szerint is részeg volt.
2012 óta – az ezt megelõzõ évek csökkenését követõen - lassú ütemben, de folyamatosan nõ a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek száma a KSH adatai szerint. Ennek hátterében egyértelmûen a jármûvezetõk nem megfelelõ viselkedése áll.
Egy friss felmérés szerint a magyar autósok többsége nem szabálykövetõ. A Magyar Gépjármû-kereskedõk Országos Egyesülete (MGOE) és az Alapjárat.hu autós portál kérdéseire több mint 5 ezer autós válaszolt, közülük 88% nyilatkozott úgy, hogy „szokta annyival túllépni a megengedett legnagyobb sebességet, amiért még nem büntetnek”. A kérdõív kitöltõinek 60%-a szokott autópályán a megengedettnél gyorsabban hajtani, 29%-uk pedig esetenként a 150 km/órás sebességet is túllépi. A gyorshajtáshoz való általános viszonyulást jól mutatja az is, hogy a kérdõívet kitöltõk 58%-a szerint lehet olyan eset, ami indokolja a sebességtúllépést.
A másik, egyre nagyobb problémát jelentõ baleseti ok, a vezetés közbeni telefonálás kapcsán is általános a szabályokhoz való rugalmas viszonyulás. A válaszolók 27,5%-a vallotta be, hogy szokott SMS-ezni vagy online csetelni vezetés közben, 45%-nál pedig elõfordul, hogy headset nélkül telefonál az autójában.
A közlekedési morál szempontjából meghatározó szabályok betartásával is hadilábon áll az autósok egy része. A válaszolók 45%-a nem húzódik le minden esetben a jobb szélsõ sávba az autópályán, 32%-uk pedig nem áll meg minden esetben, ha gyalogost lát a gyalogátkelõhely elõtt. 31% nyilatkozott úgy, hogy használt már jogtalanul családi parkolót, a mozgáskorlátozott parkolóknál valamivel jobb, 9,6%-os ez az arány. Nyolc százalék nyilatkozott úgy, hogy a gyorsabb haladás érdekében szokta a buszsávot használni, de ami ennél is megdöbbentõbb, az autósok 9,6%-a esetenként piros jelzésnél is áthajt egy keresztezõdéseken.
A sofõrök 19%-a saját bevallása szerint nem feltétlenül használja a biztonsági övét, 21% pedig nem ragaszkodik ahhoz, hogy az utasai bekössék magukat. Pedig biztonsági öv nélkül egy 30 km/órás sebességgel történõ ütközés olyan terhelést jelent, mintha valaki négy méter magasból esne arccal elõre a csupasz betonra.
Az MGOE és az Alapjárat.hu autós portál felmérésének talán legelszomorítóbb eredménye azonban mégis az, hogy az autósok 6,5%-a szokott úgy vezetni, hogy kisebb mennyiségû alkoholt fogyasztott, 15% pedig már ült úgy a volánhoz, hogy saját maga szerint is részeg volt.