EIOPA: folyamatosan ellenõrizni kell a biztosítók tulajdonosainak és irányítóinak feddhetetlenségét
2019.01.31
Az EIOPA a biztosítók igazgatósági tagjai és minõsített befolyásszerzõi alkalmasság-értékelésének felülvizsgálatát sürgeti.

Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) közzétette partneri felülvizsgálatának eredményét. A felülvizsgálat célja annak felmérése volt, hogy a nemzeti felügyeleti hatóságok (NCA-k) milyen módon értékelik az igazgatási, irányító és felügyelõ testületi (AMSB) tagok, illetve minõsített befolyásszerzõk alkalmasságát.

Az EIOPA áttekintette az ASMB tagok és minõsített befolyásszerzõk alkalmasság-értékelése céljából kinevezésükkor és folyamatos jelleggel, egyéni és csoportos szinten az NCA-k által alkalmazott nemzeti szabályozási keretrendszereket és felügyelési gyakorlatokat. Ezenkívül az EIOPA megvizsgálta a határon átnyúló együttmûködés hatékonyságát is.

A Szolvencia II irányelv egyik alapvetõ követelménye a biztosítók tulajdonosainak és irányítóinak feddhetetlensége. Ennek érdekében elsõdlegesen a biztosítók felelõsek az ASMB tagok alkalmasságáért és megbízhatóságáért. Az NCA-k értékelési eljárásukat csak a biztosítók által elvégzett értékelést követõen folytatják le. Új minõsített befolyásszerzõ megjelenése, illetve a minõsített befolyásszerzõk összetételének változása hasonlóképpen az NCA-k eljárásának és jóváhagyásának függvényében történhet meg.

A jelentés a partneri felülvizsgálat általános eredményeit mutatja be, többek között az azonosított legjobb gyakorlatokat, esettanulmányokat, valamint egyedi ajánlásokat. A jelentés a felülvizsgálat eredményeit nevesítve tartalmazza.

Általában véve elmondható, hogy az NCA-k jelentõs erõforrásokat szentelnek az AMSB tagok és minõsített befolyásszerzõk kezdeti értékelésére. Mindazonáltal ezt egyszeri feladatnak tekintik, és csupán kevés NCA építi be azt folyamatos felügyeleti tevékenységébe. A folyamatos felügyeleti értékelés olyan proaktív, kockázatalapú és arányos eljárást jelent, amely az NCA-k saját kezdeményezésén alapul, felügyeleti tevékenységükbõl fakad.

Az NCA-któl a jelentés cselekvést vár el a nemzeti jogszabályok és szabályozói keretrendszer, az alkalmasság-értékelési kérdõívek, továbbá útmutatás és felügyeleti nyilvántartás tekintetében.

A felülvizsgálat megindítására számos olyan határon átnyúló ügy után került sor, melyek jelezték, hogy az Európai Gazdasági Közösség területén az alkalmasság-értékelés harmonizációja nem valósult meg, mely esetlegesen eltérõ eredményeket jelentett ugyanannak a személynek különbözõ országokban történõ értékelése során. A felülvizsgálat során megállapítást nyert, hogy az összetett, határon átnyúló alkalmasság-értékelések idõben nagyon elnyúlhatnak, lefolytatásukat a nehézkes információmegosztás is gátolja. Az ASMB tagok alkalmasságának meghatározása kapcsán nyilvánvalóvá vált, hogy jelentõsen eltér annak megítélése, hogy mikor és egyáltalán figyelembe kell-e venni a folyamatban lévõ büntetõeljárásokat, valamint a bûncselekmények és szabálysértések megállapítására irányuló felfüggesztett hatósági eljárásokat. A partneri felülvizsgálat eredményeként az EIOPA törekedni fog a határon átnyúló értékelések megerõsítésére és támogatására.