„A tavalyi év a belarusz biztosítási szektor történetének leggyümölcsözőbb időszaka volt: a díjbevételek először haladták meg a 800 millió amerikai dollárt” – nyilatkozta Irina Merzlyakova, a Belarusz Biztosítók Szövetségének igazgatója.
Erőteljes növekedések, új szegmensek
2024 végére több termék is robbanásszerű növekedést produkált, noha portfólióarányuk továbbra is csekély maradt:
- Balesetbiztosítás hitelfelvevők számára: +168,4%
- Átfogó utas- és légiutas-biztosítás: +144,4%
- Kiegészítő tőkefedezeti nyugdíjbiztosítás: +94,2%
Eközben az életbiztosítás részaránya a teljes díjbevételen belül csökkent: míg 2020-ban 13,2% volt, 2024-re 10,8%-ra mérséklődött.
A piacot továbbra is az állami vagy túlnyomórészt állami tulajdonban lévő biztosítók uralják, különösen az életbiztosítás területén, ahol a részesedésük 74,5%.
A kötelező biztosításokkal szemben továbbra is a önkéntes biztosítási formák dominálnak – a személybiztosítások közül az egészségbiztosítás a vezető, 44%-os részesedéssel.
Banki értékesítés, digitalizáció és szerződésszám
Bátorító tendenciát mutatnak a banki csatornákon keresztüli értékesítések: 2020-hoz képest a díjbevétel itt 60,4 millió belarusz rubelről 93,9 millióra nőtt.
Az online biztosítási forgalom még mindig viszonylag szerény (31,8 millió BYN), ám 2020-hoz képest megháromszorozódott. A 10,9 millió darabos teljes szerződésszámból 328 908 szerződést elektronikusan kötöttek.
Növekedés hajtóerői: CASCO és egészségbiztosítás
A szektor két legerősebb motorja 2024-ben a gépjármű-biztosítás és az önkéntes egészségbiztosítás volt. A gépjármű-eladások 2023–2024-es emelkedésével párhuzamosan:
- CASCO díjbevétel magánszemélyektől: +32,4%
- CASCO díjbevétel jogi személyektől: +25,3%
Az önkéntes egészségbiztosítás díjbevétele 16,5%-kal emelkedett. Az egy főre jutó orvosi ellátások száma elérte az 5-öt, a biztosított személyek száma pedig 740 ezer főre nőtt – több mint hárommillió egészségügyi szolgáltatás igénybevétellel egy év alatt.
A CASCO szegmens eredményességét jól tükrözi, hogy a kárgyakoriság rekordszintre csökkent – magánszemélyeknél 0,46 kár/esetszám szerződésenként. A kifizetett károk 50–60%-át közúti balesetekhez köthető járműkárok tették ki.
2024-ben először gyűjtöttek adatokat az elektromos járművek biztosításáról is. Megközelítőleg 7 200 ilyen járművet biztosítottak – ez a teljes állomány mintegy 27%-át jelenti, a szerződések száma az év során mintegy 300%-kal nőtt.
Kihívások, káresemények, új irányok
A legnagyobb kárt egy 2024 júliusi hurrikán okozta, amely több régiót érintett, és 15 000 bejelentett kárt eredményezett. A biztosítók azonban – az új szerződések tömeges beáramlásának köszönhetően – eredményes évet zártak, a káresemény nem rontotta jelentősen a veszteségarányt.
Az év egyik legfontosabb feladata az alaptőke emelése volt, mivel 2025. január 1-jétől új tőkekövetelmények léptek életbe.
2025 egyik kiemelkedő újdonsága az uniós biztosítási szerződés bevezetése, amely lehetővé teszi, hogy egy belorusz rendszámú járműre kötött biztosítás egyszerre érvényes legyen Belarusz és az Oroszországi Föderáció területén. E szerződést kizárólag elektronikus formában lehet megkötni, és 2025. április 23-tól elérhető.
Várakozások 2025-re
A Belarusz Biztosítók Szövetsége (BAS) az önkéntes egészségbiztosítás és a gépjármű-biztosítás további növekedését várja – bár ez utóbbi erősen függ az új autóeladások alakulásától.
Az e-kötvények aránya 2020-ban még csak 100 000 darab volt, 2024 végére közel 330 000-re nőtt – így 2025-ben e téren is további bővülésre számítanak. Ugyanakkor a piaci szereplők az értékesítési csatornák átalakítására is készülnek, miután változások történtek a biztosításközvetítőkre vonatkozó szabályozásban.