Öt éven belül átalakul a biztosítási iparág
2019.02.06
Öt éven belül teljesen átalakítják a digitális technológiák a biztosítási iparágat – legalábbis erre számít szinte minden biztosítási felsõvezetõ, aki az Accenture felmérésében részt vett. A felhõ alapú technológia használata már ma is elterjedt a biztosítók körében, néhány éven belül azonban a mesterséges intelligencia és a blockchain is nagyobb szerephez jut.

Bár a digitalizáció lassan indult be a biztosítási ágazatban, az új versenytársak, kívülrõl érkezõ insurtech startup-ok az utóbbi években felgyorsították a folyamatot. Az Accenture felmérésében résztvevõ biztosítási felsõvezetõk öt év múlva egy digitálisan átalakított iparágat vízionálnak. Az inkumbensek számára a legnagyobb kihívást az fogja jelenteni, hogy a digitális szolgáltatások és az iparágra jellemzõ személyes ügyfélkapcsolat közötti egyensúly megmaradjon. 

A megkérdezett felsõvezetõk 90%-a azt állítja, hogy koherens, hosszú távú tervvel rendelkeznek a technológiai innovációra.
A technológián köszönhetõen a biztosítók jelentõsen csökkentették mûködési költségeiket, mégsem ez az legfõbb oka a digitális átalakulásnak. A felsõvezetõk arra számítanak, hogy a technológia növelni tudja versenyképességüket, elsõsorban a munkavállalók megtartásának, és az ügyféllojalitás javításával.

Míg ma a felhõ alapú technológiák vannak a legnagyobb hatással a biztosítótársaságokra, addig három éven belül azt várják a vezetõk, hogy a blockchain és a mesterséges intelligencia lépnek az élvonalba. A mesterséges intelligencia, illetve a gépi tanulás sokat javíthat az ügyfélszolgálaton és az ügyfélélményen, ami a biztosítók számára különösen fontos. Nem véletlen, hogy az ügyfeleket kiszolgáló és a belsõ használatra szánt blockchain megoldások fejlesztésébe jelentõs összegeket kívánnak fektetni a közeljövõben. 

A technológiai befektetések teljes megtérüléséhez a biztosítóknak meg kell oldaniuk a meglévõ, régi IT-környezettel való inkompatibilitási problémákat. A felmérésben résztvevõk 47%-a mondta azt, hogy ez jelenleg is akadályt jelent a technológiai beruházások értékteremtése elõtt. 

A másik fontos akadályt a létszámcsökkenéstõl való félelelm jelenti. A megkérdezettek mintegy 90%-a várja azt, hogy a digitális innováció jelentõs létszámcsökkenést eredményez az elkövetkezõ 5 évben az iparágban, minden második válaszadó úgy véli, ez is akadályozza a digitális innovációt. Eközben tízbõl négy biztosító azt várja, hogy a technológiai innováció segíti a munkavállalók megtartását, növeli elégedettségüket, ezáltal csökkenti a fluktuációt.