Új bonus-malus szabályozás: mától él a rendelet!
2011.06.15
Június 15-tõl kezdõdõen a 21/2011. (VI. 10.) NGM rendelet határozza meg a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályait. Innentõl kezdve kizárólag elektronikus alapon zajlik majd biztosítók közti adatcsere a kártörténeti nyilvántartás rendszerében.

A bonus-malus besorolásra vonatkozó szabályok ügyfelek számára talán legfontosabb pontja, hogy ha az aktuális kötelezõ biztosítási szerzõdést kezelõ biztosító az új kárnyilvántartásban a szerzõdés elsõ két hónapja során nem tudja beazonosítani a besoroláshoz szükséges adatokat, a szerzõdést véglegesen A00 osztályba kell sorolnia. A kapcsolódó hasznos tudnivalókat összegzi a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) összefoglalója.
 
\"A besoroláshoz szükséges adatok beazonosítását fõként két ok nehezítheti - részletezi a lehetséges problémákat Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ gépjármûszekciójának elnöke. - Elõfordulhat, hogy a biztosítók által kezelt kárnyilvántartásban szerepelnek hiányos vagy helytelen adatok. Emellett a biztosítók korábbi tájékoztatása szerint minden hetedik ügyfél pontatlan adatot szolgáltat biztosítóváltáskor, elsõsorban a korábbi kötvényszám megadásával kapcsolatban merülnek fel problémák.\"

A biztosítónak a szerzõdés kezdetétõl számított másfél hónapon belül kell értesítenie az ügyfelet arról, hogy adatai a kárnyilvántartásban nem beazonosíthatók, vagyis az ügyfélnek igen kevés ideje marad arra, hogy a szükséges korrekciót a végleges besorolás elõtt megtegye.

Érdemes a biztosítót a hiányzó adatokról idõben tájékoztatni, mivel magasabb bónuszfokozat esetén a besorolás A00-ra történõ visszaminõsítése akár másfél-kétszeres díjfizetési kötelezettséget is eredményezhet. Természetesen megmarad az utólagos korrekció lehetõsége, ám ha ezt nem idõben teszi az ügyfél, és a díjkülönbözetet sem fizeti be, akkor az is elõfordulhat, hogy a szerzõdés díjelégtelenség miatt megszûnik.

\"Sajnos a jelenlegi szabályozás még mindig nem teszi lehetõvé, hogy a kártörténeti nyilvántartásba az alkuszoknak is lehetõsége legyen betekinteni, pedig ez a problémák megoldását az ügyfelek számára is jelentõsen könnyíthetné. Ennek ellenére, ha a biztosítóváltás független alkuszokon keresztül történt, az alkuszok szükség esetén szívesen segítenek az adminisztrációs hibák tisztázásában és a megfelelõ igazolások továbbításában - tájékoztat az FBAMSZ.

A rendelet szövege itt olvasható.