Egyre kevesebb gépjármû tulajdonos vált a kampányidõszakban
2019.02.25
A novemberi kampányidõszak után, január elsejével több mint százharmincötezer kötelezõ gépjármû felelõsségbiztosítási (kgfb) szerzõdés szûnt meg. Akik ebben az idõszakban új szerzõdést kötöttek, azoknak március elsején éjfélig kell eljuttatniuk az esedékes díjrészleteket régi vagy új biztosítójukhoz – hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

A 2010 után vásárolt gépjármûvek kgfb-szerzõdésének évfordulója már nem január 1-je, hanem a szerzõdés megkötésének dátuma. A hazai, segédmotoros kerékpárok nélkül számított, és kötelezõ felelõsségbiztosítással (kgfb) rendelkezõ gépjármû állomány már túllépte az ötmilliós darabszámot, túlnyomó részük magántulajdonban lévõ személygépkocsi. Ezek közül már csak nagyjából minden negyedik (26,6%) autós kgfb-szerzõdésének az évfordulója az év elsõ napja. A személygépkocsik esetében még alacsonyabb az arány: közel 837 ezer jármû szerzõdése fordult az év végén a MABISZ adatai szerint.

Ebbõl következõen – a korábbi évekhez hasonlóan –tovább gyengült az év végi kötelezõ kampány intenzitása. A tavalyi év végével az érintettek közül 135 692 gépjármû tulajdonosnak szûnt meg a szerzõdése különbözõ okok miatt (szemben a tavalyi százhatvanezerrel), s a társaságok az újonnan forgalomba helyezett gépjármûvekkel együtt 136 ezer szerzõdést kötöttek meg január elsejével. Az ügyfelek között hatvannyolcezer a személyautóval rendelkezõ magánszemély. (Tavaly még százezren voltak). Annak, hogy az év végén egyre kevesebben váltanak biztosítót, egyik oka lehet az autójuk öregebb életkora, valamint az ebben a körben jellemzõen magas bónusz fokozat (mintegy háromnegyedük B10 besorolású). Éves átlagdíjuk ezért jóval alatta marad a teljes gépjármû állományénak, így a biztosítói ajánlatok közötti különbségek is kisebbek, mint más idõszakokban. Mivel pedig az új ügyfeleknek ugyanolyan kedvezmények járnak, mint a régebbieknek, így ezeknek is kisebb a szerepük a versenyben.

Akinek még nem rendezõdött a bonus-malus fokozata, (ezerhétszáz ilyen magánszemély autós szerzõdés van) annak még ezen a héten érdemes felvennie a kapcsolatot a biztosítójával. A jogszabály szerint ugyanis legkésõbb a kgfb-díj esedékességétõl számított 60 napos türelmi idõ végéig kell beérkeznie a biztosító társasághoz az aktuális díjrészletnek – ez a január 1-jei évfordulós szerzõdéseknél március 1-je. Ha csekken történik a díjfizetés, mindenképpen érdemes néhány napos átfutási idõvel számolniuk az ügyfeleknek. Abban az esetben, ha március elsején éjfélig nem érkezik be az összeg a biztosítóhoz, úgy az ügyfél szerzõdése díjnemfizetés miatt megszûnik, és a díjjal nem fedezett idõszakra a törvény rendelkezései szerint fedezetlenségi díjat kell fizetni. Az ebben az idõszakban okozott kárt pedig a károkozónak kell megtérítenie.

A fedezetlenségi díj felszámítását 2010. január 1-je óta törvény írja elõ, annak kiszámítása napi díjszámítással történik, amely személygépkocsik esetében, 2019-ben – a gépjármûvek teljesítményétõl függõen – 460-1030 forint naponta. Nagyobb tehergépjármûvek, vontatók esetében pedig a napi 3400-3800 forintot is elérheti. Érdemes még tudni, hogy ha a kgfb-szerzõdés díjnemfizetés miatt szûnik meg, azt kizárólag a korábbi biztosítónál lehet újrakötni ugyanazon biztosítási idõszakra.

A MABISZ figyelmeztet arra is: az, hogy egy jármû hosszabb ideig nincs használatban, még nem mentesít a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól. Aki hosszabb ideig nem használja jármûvét, annak érdemes a közlekedési hatóságnál ideiglenesen kivonatni a jármûvet a forgalomból, ugyanis csak ez esetben nem kell biztosítás díjat fizetnie az adott idõszakra!