Egy friss jelentés szerint az autóvezetés közben telefonáló sofőrök 240%-kal nagyobb eséllyel okoznak balesetet. A dokumentumot a Governors Highway Safety Association (GHSA) és a Cambridge Mobile Telematics (CMT) mutatta be, hangsúlyozva: a jövőben a közlekedésbiztonság alapját a prediktív adat- és mesterségesintelligencia-alapú elemzések jelenthetik.
A 2020 óta az amerikai utakon bekövetkezett több mint 200 000 haláleset sürgeti a paradigmaváltást: a reaktív megközelítés helyett előrejelző, megelőző stratégiákra van szükség. A jelentés szerint a telematikai kockázatértékelés (TRA) és az AI képes olyan magatartási mintázatokat azonosítani – például telefonhasználat, hirtelen fékezés, gyorshajtás –, amelyek alapján előre megjósolhatók a veszélyes helyzetek.
A jelentés fő megállapításai:
- Előrejelzés és megelőzés: az új módszerek lehetővé teszik a kockázatok azonnali azonosítását, nem csak a múltbeli baleseti adatokra támaszkodva.
- Bizonyított modellek: a biztosítási iparágban régóta használt, aktuáriusi módszerekre épülnek, amelyek pontosan jelzik a kockázati szinteket.
- Gyors és olcsó beavatkozások: azonnali javításokat tesznek lehetővé, például a rossz útburkolati jelek vagy a hiányos közlekedési táblák feltárásával.
- Adatvédelem biztosítása: minden adat anonim és aggregált formában kerül felhasználásra.
- Hatékonyság mérése: a prediktív rendszerek képesek azonnal értékelni egy-egy intézkedés hatását, támogatva a folyamatos fejlesztést.
Jonathan Adkins, a GHSA vezérigazgatója szerint: „Ez egy cselekvési terv a balesetek megelőzésére, nem pusztán a következmények kezelésére. Megvannak az eszközeink, most már cselekedni kell.”
Ryan McMahon, a CMT stratégiai vezetője hozzátette: „Az adatvezérelt előrejelzések segítségével a köz- és magánszereplők hamarabb, okosabban és hatékonyabban tudnak beavatkozni, így valósággá válhat a biztonságosabb közlekedés.”
Ajánlott intézkedések az államoknak:
- A prediktív analitika beépítése a közlekedésbiztonsági stratégiákba.
- Egyértelműbb, szigorúbb jogszabályok (pl. kéz nélküli telefonhasználat, biztonsági öv kötelezővé tétele).
- Az új intézkedések hatásának folyamatos mérése és értékelése.
- A pontosság és az adatvédelem kiemelt biztosítása.
A GHSA és a CMT egyértelmű üzenetet küld: az utak biztonságát már ma javíthatjuk, ha az előrejelző adatokra támaszkodunk – ez pedig életek ezreit mentheti meg a következő években.