Zöldkártya rendszer: egyre több a kárbejelentés!
2012.03.12
A kelet-közép-európai országokban, és a FÁK államaiban még mindig dúl a „kgfb árháború”, amely negatív hatást gyakorol a gépjármû-biztosítási üzletág jövedelmezõségére. A piacvezetõ biztosítók fontos szerepet játszanak a megfelelõ, korrekt biztosítási rendszer, és a piaci stabilitás kialakításában. A pénzügyi fegyelem kritikus szerepet játszik a zöldkártya rendszer megerõsítésében – hangzott el a 2012-es Nemzetközi Biztosítási Fórumon, Isztambulban.

Külföldön történt közúti balesetek következtében évente mintegy 50 ezer ember veszíti életét, és további 150 ezer ember sérül meg súlyosan Európa útjain. 2010-ben az országhatárt átlépõ jármûvezetõk több mint 381 ezer kárbejelentést tettek az EU-ban, a biztosítók által fizetett kártérítések nagysága meghaladta az 1,7 milliárd eurót.

„A határokon átnyúló közúti balesetek száma évrõl évre nõ, ahogy az emberek egyre többet mozognak külföldön, munka, vagy utazás céljából. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy egyre több kárigényt kell kielégítenünk. 2010-ben például több, mint 1,7 milliárd euró kártérítést fizettek a biztosítók határon túli balesetek miatt. Számos kelet-közép-európai ország, különösen a fiatalabb piacok esetében a külföldi kárigények meghaladják a belföldieket, mivel a helyi limitek alacsonyabbak. Ezzel szemben az EU érett piacain, például Franciaországban, vagy Belgiumban nincs limit meghatározva, vagy jóval magasabb, amit a biztosítóknak figyelembe kell venniük a kgfb tarifák megállapításakor” - nyilatkozta Mariusz W. Wichtowski, a gépjármû Zöldkártya Iroda Elnöke a 2012-es Nemzetközi Biztosítási Fórumon (IIF).

A 2012-es IIF központi témája a gépjármû-biztosítási ágazat nyereségessége volt, figyelembe véve a jövõbeli tendenciákat és a legfontosabb múltbeli tapasztalatokat. A konferencián felszólalók által bemutatott adatok alapján a jelenlegi pénzügyi válság ellenére a feltörekvõ piacok többségében továbbra is a gépjármû-biztosítási ágazat a legfontosabb üzletág. A KKE és FÁK államaiban egyre több ember használja az utakat és autópályákat mindennapi tevékenységük során. A gépjármû-biztosítási ágazatot évtizedeken keresztül rendkívül magas kárhányad és alacsony jövedelmezõség jellemezte. Az egyre növekvõ javítási költségek, a soha nem látott nagyságú, testi sérülésre vonatkozó kárigények és a növekvõ biztosítási csalások kezelése egyre nehezebb feladat a biztosítók számára, veszélyeztetik a társaságok jövedelmezõségét. A válság szintén rendkívüli versenyt és árérzékenységet teremtett a piacon, aggasztó „árháborút” eredményezve a kgfb-piacon.

A zöldkártya rendszer - melynek célja a nemzetközi közúti közlekedési balesetek károsultjainak a védelme - 1949-ben jött létre, az elsõ európai gépjármû-biztosítási irányelvet 1972-ben fogadták el, a másodikat 1983-ban, a harmadikat 1990-ben, a negyediket 2000-ben, míg az ötödeiket 2005-ben. A zöldkártya 1953 óta mûködik, aminek jelenleg 45 tagja van. Míg a zöldkártya rendszer nem jött létre, addig minden határátlépésnél határbiztosítást kellett kötni, amely meglehetõsen drága volt.