PSZÁF: arányaiban kevesebb fogyasztói panasz érte a biztosítókat!
2012.05.25
Az elsõ negyedévben jelentõsen, 53,7 százalékkal emelkedett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) érkezett fogyasztói kérelmek száma valamint az ügyfélszolgálati megkeresések száma is a tavalyi elsõ negyedévhez képest - derül ki a felügyelet elsõ negyedévi fogyasztóvédelmi jelentésébõl.

A növekedés a PSZÁF szerint még akkor is szembetûnõ, ha figyelembe vesszük, hogy 2011 negyedik negyedévéhez képest - amikor jelentõsen megnõtt a végtörlesztéssel összefüggõ pénzpiaci, és megsokszorozódott a magán-nyugdíjpénztári rendszer átalakítása kapcsán a pénztári szektort érintõ kérelmek száma - 10,9 százalékos mérséklõdés mutatható ki.

Összesen 2.641 darab fogyasztói kérelem érkezett, másfélszer annyi, mint egy évvel korábban. A pénzpiacot érintõ kérelmek aránya éves szinten 9,2 százalékponttal - 63,9-rõl 73,1 százalékra - nõtt, a biztosítókra vonatkozóaké pedig 30,7-rõl 19,1 százalékra csökkent.

A pénztári szektort érintõ kérelmek száma az elõzõ két negyedévi ugrásszerû növekedés után - ami a magán-nyugdíjpénztári tagok társadalombiztosítási rendszerbe történõ visszalépéséhez kapcsolódó tagi kifizetésekkel függött össze - erõteljesen csökkent, de a kérelemszám még így is meghaladja az egy évvel korábbit.

A pénz- és tõkepiaci szektorral kapcsolatos kérelmek száma az elõzõ negyedévhez képest közel 19 százalékkal, az egy évvel korábbihoz képest pedig mintegy 78 százalékkal emelkedett. A szektorban a legtöbb (1.539 darab) kérelem továbbra is a bankokkal kapcsolatos. A pénzügyi vállalkozásokra jutó kérelmek aránya csökkent ugyan, de még így is közel 15 százalékot tett ki.

A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervezõ társaságokkal szembeni kérelmek az egyéb kategória mintegy 55 százalékát jelentették; ez a 39 darab kérelem az elõzõ negyedévben regisztrált kérelemszámnak (18 darab) több mint a kétszerese.

A pénz- és tõkepiaci kérelmek több mint háromnegyede (1.538 darab) - a korábbi negyedévekhez hasonlóan - a hitelezéshez kapcsolódott; ezek darabszáma az elmúlt negyedévhez viszonyítva 24 százalékkal emelkedett, az egy évvel korábbihoz képest pedig több mint kétszeresére nõtt.

Az átlagot meghaladó mértékben emelkedett a devizaalapú lakáshiteleket érintõ kérelmek száma, az elõzõ negyedévhez képest mintegy 56 százalékkal, éves szinten pedig drasztikusan, több mint hatszorosára. Hasonlóan ugrásszerû növekedés figyelhetõ meg a jelzálog alapú szabad felhasználású devizahitelek esetében is, ahol éves szinten több mint négyszeres a bõvülés.

Az egyéb pénz- és tõkepiaci szolgáltatástípusok közül a befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos kérelmek száma a duplájára, a betét konstrukciókkal kapcsolatosaké több mint kétszeresére nõtt, a lízinggel összefüggõ kérelmek darabszáma ellenben mintegy 40 százalékkal visszaesett.

Az elõzõ negyedévhez hasonlóan az elõ- és végtörlesztéssel, az elszámolás, megbízás teljesítésével, a tájékoztatási hiányosságokkal, egyéb ügyviteli hibákkal, valamint a szolgáltatás minõségével - melyek együttesen az össz-kérelemszám háromnegyedét teszik ki - kapcsolatos kérelmekkel fordultak elsõsorban a fogyasztók a felügyelethez.

Az elõ- és végtörlesztéssel összefüggõ kérelmek száma - jellemzõen a rögzített árfolyamon történõ végtörlesztéshez kapcsolódóan - közel 43 százalékkal nõtt; az ilyen jellegû ügyekbõl az elõzõ negyedévi 446 darabbal szemben 636 darabot regisztrált a felügyelet.

A végtörlesztéssel kapcsolatos bejelentések jelentõs része azoktól érkezett, akik devizahitelüket forinthitelbõl kívánták végtörleszteni. A kérelmek a forinthitel igénylési eljárás során a pénzügyi szervezetek végtörlesztõkkel szemben tanúsított magatartásának és eljárásának a felülvizsgálatára irányultak.

A hitelbírálati eljárás felülvizsgálatára irányuló kérelmeket a felügyeletnek hatáskör hiányában el kellett utasítania. Azon ügyekben, ahol a hitelbírálat során felmerült a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja, a PSZÁF vizsgálati eljárást kezdeményezett.

A tõkepiaci szektort érintõ kérelmekben leginkább a portfoliókezelés jogszerûségének felülvizsgálatát kérték a fogyasztók. A kérelmekre lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásokban az ügyféltájékoztatás hiányossága, illetve az alkalmassági és megfelelési (MiFID) teszt elvégzése kapcsán tártak fel jogsértéseket.

A biztosítási szektor szereplõivel kapcsolatos ügyek az összes fogyasztói kérelem közel ötödét (505 darab) tették ki, számuk az elõzõ negyedévhez viszonyítva kismértékben nõtt, éves szinten nem változott érdemben. A kérelmek több mint kétharmadát a kötelezõ gépjármû felelõsségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, a kérelemtípusok alapján hozzávetõlegesen háromnegyed részt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggõ, az egyéb ügyviteli hibákkal és a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos kérelmek.

A szektorban a legtöbb esetben a panaszkezelési határidõ be nem tartása, valamint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása miatt került sor fogyasztóvédelmi intézkedés alkalmazására.

A pénztári szektorra érkezett kérelmek száma a magán-nyugdíjpénztári rendszer átalakítása során megállapított, úgynevezett visszalépõ tagi kifizetésekkel kapcsolatos kérelmek következtében a korábbi negyedévekben a sokszorosára nõtt, 2012 elején azonban már erõteljes csökkenés mutatkozott. Ugyanakkor, bár a tagi kifizetésekkel kapcsolatos ügyek száma 595 darabról 100 darabra csökkent, darabszáma még mindig a teljes állomány háromnegyedét teszi ki. A pénztári kérelmek szinte kizárólag ezzel kapcsolatosak.

Az önkéntes nyugdíjpénztárak és az egészségpénztárak esetében ezúttal sem érkezett jelentõs számú kérelem, az önsegélyezõ pénztárakkal kapcsolatban pedig már hosszabb ideje csak igen ritkán fordulnak a fogyasztók a felügyelethez.