Több millióan érdeklõdnek a mindennapi pénzügyek iránt!
2012.06.14
Egy éve indult útjára az a Magyarországon egyedülálló, pénzügyi szemléletformáló és tájékoztató program, amely az állami szféra és csaknem két tucat pénzügyi intézmény példaértékû összefogásával jött létre. A Pénziránytû Alapítvány által életre hívott, a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete szakmai felügyeletével megvalósuló Mindennapi Pénzügyeink Program (MPP) keretein belül az elmúlt egy évben 22 médiumban közel 600 cikk és önálló szerkesztõségi tartalom jelent meg, amelyek több millió olvasót értek el. A program életre hívója és koordinátora, a Pénziránytû Alapítvány a program jelenlegi szakaszának július végi lezárását követõen is tervezi további hasonló programok kialakítását, melynek elõkészítését már elkezdte.

Az MPP egy éves mûködése alkalmából a program szakmai felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), valamint a programot támogató pénzügyi szolgáltatók vezetõ képviselõi részvételével június 14-én az MNB székházában megrendezett konferencián a program eddigi eredményeinek áttekintése mellett a lakosság anyagi öngondoskodási, megtakarítási szemléletének fejlesztésével kapcsolatos kérdések kerültek terítékre. A program elsõ évének számszerû eredményei mellett kiemelkedõ sikernek tekinthetõ, hogy 22, a pénzügyi szolgáltatások piacának fõ szegmenseit lefedõ intézmény fogott össze a jegybankkal és a pénzügyi felügyelettel a hazai pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében.

Simor András, az MNB elnöke is az összefogás fontosságára hívta fel a figyelmet. „Szemléletet formálni, gondolkodásmódot alakítani pénz- és idõigényes dolog. Az MNB évekkel ezelõtt felismerte, hogy a pénzügyi oktatásra fordított kiadások nagyságrendje meg sem közelíti azokat a költségeket és veszteségeket, amelyek az alacsony fokú pénzügyi jártasságból erednek. A feladat azonban akkora, hogy szigetszerû kezdeményezések helyett összefogásra van szükség.”

Balogh László, a PSZÁF alelnöke elõadásában kiemelte, hogy a pénzügyek területén a fogyasztói bizalom megtartása és erõsítése piaci szempontból is kulcsfontosságú. „A Felügyelet megítélése szerint a pénzügyi fogyasztóvédelem eszközei között fontos helyet foglal el az ügyfelek széles körû, hiteles tájékoztatása és a pénzügyi kultúra fejlesztése. A tudatos és tájékozott fogyasztó ritkábban lesz elszenvedõje megtévesztõ, tisztességtelen gyakorlatnak, egyben nyitottabb a pénzügyi innovációkra és a kedvezõ ajánlatokra. Fontos szerep hárul ezért a pénzügyi szolgáltatókra, akik a legtöbbet tehetik az ügyfelek hosszú távú elégedettségéért: többek között a fogyasztói igények megfelelõ felmérésével, átlátható termékek kínálatával, tisztességes és világos árazással, a félreértékesítés minimalizálásával, valamint az érthetõ és pontos, a kockázatokat sem elhallgató tájékoztatással” - hangsúlyozta a Felügyelet alelnöke.

A konferencia programja kitért a hazai pénzügyi kultúra aktuális szintjének és további, elsõdlegesen az oktatáson keresztül megvalósítható fejlesztési lehetõségeinek áttekintésére is. A témában rendezett kerekasztal beszélgetés résztvevõinek közös álláspontja szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztésének támogatása a hazai pénzügyi szektor fontos feladata, azonban tartós eredmény elérésére csak hosszú távú, jól kidolgozott és összehangolt programok végrehajtásával van lehetõség.

A Mindennapi Pénzügyeink Program a kezdeményezést koordináló Pénziránytû Alapítvány szándéka szerint tovább folytatódik. A program elsõ szakasza júliusban véget ér ugyan, de az alapítvány a közelmúltban a hazai meghatározó médiavállalatok részére eljuttatott felhívás keretében keresi további, hasonló célú projektek kialakításának lehetõségét.

A Mindennapi Pénzügyeink Program elsõ éve során áttekintett témakörökhöz kapcsolódó sajtóanyagok elérhetõk a program internetes honlapján és facebook oldalán.