A fogyasztóvédelmi jogszabályok alkalmazásáért felelõs brit nemzeti hatóság, a The Office of Fair Trading a helyi versenyhivatal hatáskörébe utalta az ágazat kivizsgálását, amely várhatóan további szabályozói nyomás alá helyezi a – a csökkenõ biztosítási díjak és a gyenge befektetési hozamok miatt – már amúgy is sanyargatott ágazatot.
„A verseny, úgy tûnik, hogy nem mûködik kellõen hatékonyan a magán gépjármû-biztosítási piacon. A vétkes sofõrök biztosítói nem képesek kontroll alatt tartani a kárkifizetések nagyságát, amely magasabb költségekhez, végeredményben pedig magasabb díjakhoz vezet.” – idézi az OFT vezérigazgatóját, Clive Maxwellt a Financial Times.
A biztosítók mellett az autószervizek, ügyvédek és autókölcsönzõ cégek is vizsgálatokra számíthatnak a versenyhivatal részérõl, amely akár a vállalatok bizonyos üzletágainak értékesítését, illetve az árazási modellek módosítását is elõírhatja számukra. A liverpooli Shore Capital Group Plc elemzõcég szerint ez egy nagyon fontos kérdés, hiszen számos biztosítótársaság üzleti modellje a most vizsgálat alá vont jövedelemforrásokon alapszik.
A brit gépjármû biztosítóknak immár 17 egymást követõ éve nem sikerült mûködési profitot termelnie, kizárólag az úgynevezett egyéb jövedelmekre, illetve a befektetéseken elért jövedelmekre támaszkodtak, amely ma erõs nyomás alá került az alacsony kamatok miatt. A miniszterek már most azt tervezik, hogy betiltják a biztosítók azon gyakorlatát, hogy külön díjat szedjenek ügyfeleiktõl annak fejében, hogy összekapcsolják õket személyi sérüléses ügyekkel foglalkozó ügyvédekkel.
A versenyhivatal vizsgálódásainak azonban ennél jóval messzebbre mutató hatásai lehetnek. A szabályozók aggodalmukat fejezték ki a gépjármû-biztosítók azon viselkedése miatt, melyet a balesetokozásban nem vétkes ügyfelekkel szemben alkalmaznak. Az OFT bizonyítékokkal is rendelkezik arról, hogy a feddhetetlen jármûvezetõk rendelkezésére bocsátott csereautók ára átlagosan több száz fonttal meghaladja a szokásos piaci árakat.
Az OFT még májusban döntött úgy, hogy vizsgálatot indít, miután a versenyhivatal megállapította, hogy a piaci diszfunkcionalitás miatt a gépjármû-tulajdonosoknak évi átlag 225 millió fonttal többet fizetniük biztosításra. Akkor azonban még azt ígérte, hogy a végsõ döntés meghozatala elõtt konzultációt tart majd az érdekelt felekkel. A brit versenyhivatal vizsgálódásai akár két évig is eltarthatnak, és a különféle közvetítõi díjak szélesebb körû tilalmához is vezethet.