A Wolters Kluwer Financial Services kiadta éves top 10-es listáját az amerikai biztosítókat ért legfõbb kritikákról, ez pedig jelentõsen elõsegítheti az ügyfélpanaszok mennyiségének csökkentését és a teljesítések hatékonyságát.
A kárigények feldolgozása továbbra is a nem-életbiztosítás azon területe, melyre a legtöbb ügyfélpanasz érkezik. A sorban ezután következnek a különféle ügyfél-besorolási tényezõk és a biztosítási szerzõdések törlésének kérdése.
Az élet– és egészségbiztosítók esetében a kárigény-feldolgozással kapcsolatos panaszok vették át az elsõ helyet a biztosítókkal szembeni kritikák toplistáján, a biztosítási kárigények nem megfelelõ teljesítése csak az ötödik volt ezen a listán.
Annak megértése, hogy a biztosító cégeknél mely területeken van a legtöbb probléma, segíthet a belsõ folyamatok ellenõrzésének rangsorolásában. A Wolters Kluwer szabályozási szakemberei alaposan áttanulmányozták a biztosítók elõzõ évi piaci magatartására vonatkozó vizsgálatokat, hogy beazonosítsák a legtöbb gondot okozó területet a vagyon- élet- és egészségbiztosítási piacon. A két tízes lista felvázolja az aggodalomra okot adó területeket mind szabályzási, mind vállalati szinten, valamint felsorolja a megfelelõségi kockázatnak kitett szegmenseket, melyek további vizsgálatokra és értkelésekre szorulnak.
A tíz leggyakoribb piaci magatartással kapcsolatos kritika a vagyon- és balesetbiztosítói szektorban a Wolter és Kluwer listája szerint a következõ:
1. A kárigények hosszadalmas elismerése, kifizetése vagy megtagadása.
2. Nem hivatalosan elfogadott nyomtatványok, díjszabások használata, illetve ügyfél-minõsítési tényezõk helytelen alkalmazása.
3. Az ügyfél által kért biztosítási szerzõdés megszûntetésének, illetve meg nem újításának elmulasztása.
4. A nyilvánosságra hozatali követelmények nem megfelelõ betartása biztosításkötéskor.
5. A kárigények nem megfelelõ feldolgozása.
6. A nyilvánosságra hozatali követelmények nem megfelelõ betartása a kárigények feldolgozásakor.
7. A biztosítási szerzõdésekhez kapcsolódó adatok nem megfelelõ dokumentálása.
8. A biztosítási brókerekkel megkötött megállapodások be nem tartása.
9. A megfelelõ pénzösszegek elõírás szerinti kifizetésének elmulasztása.
10. A kérelmek nem megfelelõ dokumentálása.
Az élet- és egészségbiztosítókat ért 10 legfõbb kritika:
1. A kérelmek nem a megfelelõ módon, illetve nem a rendelkezés szerint történõ kifizetése.
2. A nem megfelelõ mûködési irányelvek vagy tervezetek alkalmazása.
3. Kárigények nem megfelelõ módon és nem a meghatározott idõben történõ elismerése, kifizetése, kivizsgálása vagy elutasítása.
4. A biztosítási szerzõdésekhez kapcsolódó adatok nem megfelelõ dokumentálása.
5. A szerzõdött biztosítási brókerekkel történõ nem megfelelõ kapcsolattartás, a szerzõdés felbontásának, szüneteltetésének be nem jelentése, a brókeri jegyzék nem megfelelõ vezetése.
6. A biztosítási fedezettel, a biztosítási csalásokkal, és a biztosítási szerzõdéstõl történõ szabad elállásra vonatkozó idõszakkal kapcsolatos felvilágosítás elmulasztása.
7. A kárigények elutasítását követõ fellebbezési eljárások nem megfelelõ végrehajtása.
8. Nem megfelelõ árazási módszer alkalmazása.
9. A kárigények nem megfelelõ dokumentálása.
10. A biztosítási szerzõdés cseréjére vonatkozó követelmények be nem tartása.