A nehéz gazdasági helyzet miatt nõ a biztosítási csalások száma?
2012.10.10
A megkérdezett amerikai biztosítók több mint fele számít visszaélésekbõl eredõ veszteségekre a vagyonbiztosítások, a dolgozói kártérítések, valamint a gépjármû-biztosítások terén.

A kedvezõtlen gazdasági helyzet okolható a biztosítási csalások számának, valamint az ebbõl származó költségek emelkedésért. Egy friss felmérés szerint az amerikai magánbiztosítók több mint fele számol költségnövekedéssel csalásokból kifolyólag – derül ki az amerikai nem-életbiztosítókat tömörítõ szövetség, a Property Casualty Insurers Association of America és az analitikiai és technológiai szolgáltatásokat nyújtó vállalat, a FICO közös felmérésébõl.

A vagyon- és balesetbiztosítási szektor veszteségeinek közel tizedéért a csalások tehetõk felelõssé – ezt alátámasztja az a felmérés, melyet 143 biztosító körében végeztek el Amerika szerte, 2012 augusztusában. A válaszok alapján 32 százalékuk szerint a csalásokkal kapcsolatos veszteségek összege eléri a teljes kárigények 20 százalékát, 45%-uk esetében, tehát közel felüknél a kárigények 5-10%-a csaláshoz kapcsolódik. Több mint felük, 54 százalékuk arra számít, hogy még idén növekedni fog a csalások okozta károk nagysága a lakossági biztosítások esetében. Csökkenésre – ebben a szektorban - kevesebb mint 3 százalékuk számít.

A válaszokból kiderül, hogy a legjelentõsebb kiesést csalásokból adódóan a magántulajdon, a dolgozói kártérítések és az autóbiztosítások területén várják.

A megkérdezett biztosítók 67 százaléka számít a vagyonbiztosítási csalások emelkedésére, 65 a kártérítési csalásokéra, 60 százalék pedig a magángépjármû-biztosításokban való visszaélések növekedésére. Körülbelül 61 százalék tudja be a jelenséget a jelenlegi kedvezõtlen gazdasági helyzetnek, amely megnehezíti ügyfeleik helyzetét. A biztosítók mindössze 17 százaléka tulajdonította a várt visszaélés-növekedést az egyre kifinomultabb bûnszervezeteknek.

Az Egyesült Államokban sok helyütt úgynevezett no fault biztosítási rendszer mûködik, ahol a balesetet szenvedett fél számára a károkat saját biztosítója téríti meg, függetlenül attól, hogy ki volt felelõs. A felmérés szerzõi szerint az utóbbi években egyre több biztosító fontolgatja ezen rendszer felül bírálatát, leginkább az egészségügyi kiadások emelkedése és a burjánzó visszaélési mutatók miatt.

A probléma globális, az összes csalásból eredõ vállalati veszteség 40 milliárd dollárra tehetõ, és nem mutat csökkenést - mondta a FICO biztosítási szakembere. Az eredmények alapján elmondható, hogy a biztosítók tudatosították a fennálló problémát, és azon annak, hogy idõben felismerjék és megakadályozzák a visszaéléseket.

Ezen felül fontos lenne, hogy az ügyfelek és a törvényalkotók tisztában legyenek vele, hogy az ügyfeleknek a csalások miatt többet kell fizetniük, amit nevezhetünk „csalási adónak” is, ez pedig sokuk számára megterhelõ.

Nem meglepõ, hogy a biztosítók a csalások elleni harcban a prediktív elemzésekre támaszkodnak, ami 45 százalékuk szerint a leghatékonyabb módszer. A csalások elleni küzdelem részeként került megemlítésre speciális csalás-felderítési csoportok felállítása, a linkelemzést csalás feltérképezésére, az ismerté vált csalások megakadályozására létrehozott üzleti szabályzatok létrehozása illetve a külsõ adatbázisok használata.