Robotautók forgalomban – a biztosítók legújabb dilemmája
2012.10.18
A londoni pénzügyi konzorcium, a Lloyd\'s felvetése szerint a sofõr nélküli autóknak köszönhetõen a gépjármû-biztosítás igénye eltolódhat az ügyfelektõl az autógyártók felé.

Az autonóm, avagy vezetõ nélküli autók navigációja kifinomult mûszerekkel és technológiákkal történik, és mivel a legtöbb balesetet valamilyen emberi mulasztás okozza, a gépjármû-biztosítás értékesítése is jelentõsen megváltozhat.

{{BANNER}}Az USA-ban – ahol elõször engedélyezték az önmûködõ autókat Nevada államban - a Celent globális konzultációs vállalat és kutatóközpont elõrejelzései szerint a gépjármû-biztosítási díjak akár 80 százalékkal is csökkenhetnek a következõ tíz évben a technológiának köszönhetõen.

Eközben a sofõr nélküli autók elterjedése a gyártókat is újfajta kockázati tényezõk elé állíthatja. Felmerül például a kérdés: ki a hibás, ha egy sofõr nélküli autó ütközik egy ember által vezetett gépkocsival, vagy ha a vezetõ nélküli gépjármû-sávot rosszul tervezik meg? Az egyik megoldás egy olyan átmeneti idõszak engedélyezése, mely alatt a már meglevõ biztosítási termékeket kiterjesztik, miközben újakat is bevezetnek.

Nevadában az önmûködõ autókra vonatkozó szabályok 2012. március elseje óta vannak hatályban, ennek köszönhetõen pedig olyan cégek tesztelhetik robotautóikat az állam 26000 mérföldes autópályáin, mint a Google, a Mercedes-Benz vagy esetleg a General Motors.

A Google volt idén májusban az elsõ olyan vállalat, amely megszerezte az illetékes hivataltól (Nevada Department of Motor Vehicles, DMV) a szükséges papírokat. Amikor felkérték Bruce Breslowt, a DMV igazgatóját, hogy tesztelje a Google egyik robotautóját, így nyilatkozott: „elõször hátul ültem, hogy lássam a laptopot, mely azt mutatja, mit lát maga az autó. Körülbelül 5 másodperc múlva minden félelmem elmúlt. Amint biztos voltam benne, hogy a gépjármû jobban lát mint én, megengedték, hogy a volán mögé üljek.”