Határon átnyúló jogviták: Európai pénzügyi ombudsmani hivatal felállítását kéri a PSZÁF
2012.10.18
Már 27 esetben indult határon átnyúló vitarendezési eljárás fogyasztók és pénzügyi szolgáltatók között a Pénzügyi Békéltetõ Testületnél (PBT) banki, biztosítási és befektetési ügyekben. A bíróságon kívüli európai pénzügyi vitarendezés nemzetközi szervezete, a FIN-Net ma tartja Budapesten közgyûlését, amelynek házigazdája a PBT.

Európai pénzügyi ombudsmani hivatal felállítását kezdeményezte Szász Károly, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke a FIN-Net mai budapesti közgyûlésén tartott elõadásában. A kezdeményezés arra reflektál, hogy egyre több fogyasztó vesz igénybe pénzügyi szolgáltatást lakóhelyén kívüli országban, s közülük sokaknak utóbb szerzõdéses jogvitája is támad szolgáltatójával.

A fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók közötti ilyen típusú határon átnyúló jogviták alternatív vitarendezési hálózata, az Európai Bizottság által létrehozott FIN-Net tagszervezetei évi mintegy 1500 határon átnyúló üggyel foglalkoznak döntõen banki, biztosítási és befektetési témákban. A nemzetközi jogviták száma arányos a határon átnyúló ügyek számával (utóbbi az összes pénzügyi tranzakció mintegy 1 százaléka). Sok esetben a pénzügyi szolgáltatók által a fogyasztók részére adott hiányos információ vagy nyelvi, fordítási hibák adják a jogviták alapját.

A FIN-Net az Európai Gazdasági Térségben (EGT, az Európai Unió mellett Izland, Liechtenstein és Norvégia) ma 24 országból több mint 50 taggal rendelkezik. A PBT – 2011. júliusi létrejötte óta – képviseli Magyarországot a szervezetben. A PBT meghívására a FIN-Net 2012. október 18-án Budapesten tartja féléves közgyûlését mintegy 50 résztvevõvel, köztük az Európai Bizottság képviselõivel.

A PSZÁF szakmailag önálló szervezeti egysége a PBT, amelynél tavaly és idén 27 esetben indult határon átnyúló jogvita fogyasztó és pénzügyi szolgáltató között – mondta el Nadrai Géza, a PBT elnöke. Több hazai ügyfél azért kezdeményezett eljárást, mert egy, itthonról azóta kivonult elektronikai áruházlánc olyan, háztartási kisgépekre vonatkozó biztosításokkal kínálta termékeit, amelyeknél utóbb – a fogyasztók beadványai szerint – nem teljesítette szerzõdésbõl eredõ kötelezettségeit a határon átnyúló formában biztosítási tevékenységet végzõ pénzügyi szolgáltató. Más hazai fogyasztók azért adtak be kérelmet a PBT-hez, mert munkaviszonyuk megszûnése ellenére egy határon átnyúló szolgáltatást nyújtó biztosító nem fizette meg a szerintük nekik járó, munkanélküliségre szóló biztosítási összeget. Egy írországi lakóhelyû fogyasztó pedig bankkártya-cseréjével kapcsolatban keveredett jogvitába egy hazai pénzügyi szolgáltatóval.

A PBT-nél azok az itthoni lakhelyû, ám például az EGT-ben tanuló, dolgozó fogyasztók kérelmezhetik határon átnyúló pénzügyi jogvitájuk rendezését, akik külföldi pénzügyi szolgáltatóval szerzõdtek. Ha ez a külföldi pénzügyi szolgáltató aláveti magát a PBT eljárásának, a békéltetési-döntési eljárás itthon, ha viszont nincs alávetés, az adott tagállam FIN-Net szervezeténél bonyolítható le.

Ha a fogyasztó külföldi lakhelyû, de a vele jogvitában álló pénzügyi szolgáltató székhelye Magyarországon van, akkor a PBT folytatja le az eljárást. A határon átnyúló pénzügyi jogvitákkal kapcsolatos kérelem a PBT honlapján külön formanyomtatványon adható be (FIN-Net bejelentõ nyomtatvány).