Fogyatékos ügyfelek pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos problémái
2012.11.16
A fogyatékos személyeknek a többi ügyféllel azonos minõségû, de speciális igényeikhez igazodó szolgáltatásban kell részesülniük – szögezi le alapelvként a pénzügyi szervezetek számára kiadott friss ajánlásában a PSZÁF. A hatóság érdekképviseletekkel és pénzügyi szolgáltatókkal folytatott konzultációk eredményeként számos jó gyakorlati megoldás alkalmazását ajánlja a piaci szereplõknek.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) felmérést végzett a fogyatékos ügyfelek pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos problémáinak megismerése és hatékonyabb kezelése céljából. Ennek során a hatóság mintegy 100 pénzügyi szervezet honlapját tanulmányozta, fogyatékos személyek érdekvédelmi szervezeteivel egyeztetett, illetve kérdõíves felméréssel tekintette át 74 szolgáltató témával kapcsolatos intézkedéseit, alkalmazott gyakorlatát.

A megismert információk és tapasztalatok, valamint konkrét ügyféljelzések nyomán a PSZÁF ajánlást adott ki a fogyatékos ügyfelek pénzügyi esélyegyenlõségét biztosító bánásmód erõsítésérõl. A dokumentum szerint a szerzõdéskötésnél, az ügyfél-tájékoztatásban, az ügyfelek akadálymentes kiszolgálásakor és az intézmények belsõ mûködése során a fogyatékos ügyfelek érdekeit nem elég pusztán egyenlõ bánásmóddal biztosítani, mivel e kör számára azok csak a tényleges esélyegyenlõséget biztosító többletszolgáltatások nyújtásával érvényesülhetnek.

Javasolt gyakorlat, hogy a pénzügyi szolgáltatók a fogyatékos ügyfelek számára minél egyszerûbb szerzõdéskötési módot (például közokiratba foglalás helyett teljes bizonyító erejû magánokiratot, elõzetes idõpont-egyeztetést) alkalmaznak. Látássérült ügyfeleknél célszerû a szerzõdés felolvasása, hallássérülteknél írásbeli tájékoztatás, vagy annak elfogadása, hogy az ügyfél jelnyelvi tolmácsának segítségével köt szerzõdést. Fontos, hogy a szolgáltatók felhívják a figyelmet a személyes jelenlétet nem igénylõ (például internetbanki vagy telefonos) ügyintézési lehetõségekre és arra, hogy mely fiókjaik, készpénzkiadó automatáik (ATM) érhetõk el akadályok nélkül.

Fontos cél, hogy a szolgáltatók legkésõbb 2013 végéig végezzék el azoknak az ügyfélszolgálati helyiségeknek az akadálymentesítését, amelyek már 2007. április 1-jét megelõzõen is mûködtek. Ajánlott egyebek közt akadálymentes parkolók és ATM-ek, illetve elérhetõ magasságú sorszámkiadó automaták kialakítása, sõt – az érintett ügyfelek kérésére – külön tárgyaló vagy személyes kapcsolattartó biztosítása is. Ha nincs akadálymentes ATM, fontos, hogy a fogyatékos ügyfelek a fiók akadálytalanul elérhetõ, de drágább díjú ügyfélpénztáránál is az ATM kedvezõbb tarifájáért (vagy akár költségmentesen) vehessenek fel készpénzt. Az ajánlás felhívja arra is a pénzügyi szervezeteket, hogy biztosítsák a látássérült ügyfelek számára a fiókokban a vakvezetõ kutyával történõ közlekedést.

A PSZÁF azt várja el, hogy a szolgáltatók a fogyatékos ügyfelek megfelelõ kiszolgálása érdekében képezzék ki munkatársaikat, készítsenek e célból belsõ szabályzatokat, oktatási anyagokat és módszertant. Ha lehet, alakítsanak ki külön ezen ügyfélkör számára speciális termékeket, de semmiképp se zárják ki automatikusan ezt az ügyfélcsoportot szolgáltatásaik igénybevételébõl.