Száznál is több hajó veszett oda tavaly a tengereken - fokozni kell a biztonságot!
2013.01.14
Jelentõsen nõtt a tengeren elveszett hajók száma a tavalyi évben, az esetek döntõ többségében emberi mulasztás történt- nyilatkozta az Allianz.

Tavaly összesen 106 hajó - melyek bruttó súlya egyenként meghaladta a 100 tonnát - süllyedt el a november végéig tartó12 hónap alatt, szemben az elõzõ év hasonló idõszakában bekövetkezett 91 hajótöréssel.

A biztosító elmondása szerint, a biztonsági és hajózási statisztikák alapján, 2012-ben azonban még így is 27%-kal kevesebb hajó süllyedt el, mint 2001-2010 között, amikor évi átlag 146 hajó veszett oda.

A legnagyobb veszteség a 114,137 tonna súlyú Costa Concordia volt, mely januárban Olaszország partjainál egy baleset következtében merült alá. Ezt követte februárban a Rabaul Queen komp balesete Pápua Új-Guinea partjainál. Mindkettõ több halálos áldozatot követelt.

Legtöbb esetben a süllyedés oka, hogy a hajó megfeneklik, ez éves szinten az összes baleset 49%-át tette ki, 22%-ban pedig rongálás vagy zátonyra futás a kiváltó tényezõ.

Allianz megjegyezte, hogy a hajóütközések, mint például a Baltic Ace illetve a Corvus J esetében, csupán a veszteségek 6 %-át teszik ki.

Az emberi mulasztások leginkább a fáradtság, gazdasági nyomás, nem utolsó sorban a megfelelõ képzés hiányából adódnak a jelentés szerint.

Dr Sven Gerhard az Allianz Global Corporate & Speciality képviselõje elmondta, hogy nehéz helyzetben vannak az egyes kereskedelmi hajók tulajdonosai, különösképpen gyûjtõ fuvarok és tanker ágazatoknál, mivel nincs elég pénz a karbantartási munkálatokra, illetve a képzésekre.

A biztosító arra számít, hogy a 2006-os tengerészeti munkaügyi egyezmény, a Maritime Labour Convention, amely még idén hatályba lép, segíteni fog a biztonság növelédésében azáltal, hogy foglalkozik a tengerészek jólétével és munkahelyi körülményeivel.

Arról is beszámolt, hogy a Costa Concordia tragédiája hatására, több fõbb hajózási vállalat is megtette a kezdeti lépeseket az önszabályozás felé. Ezek közé tartozik a Cruise Lines International Association és a European Cruise Council, melyek együttes erõvel vezetik a teljes iparágra kiterjedõ szabályok önkéntes elfogadását, melyek túlmutatnak a szabályozók által meghatározott elõírásokon. Az önszabályozás az iparág biztonságának fõ mozgatórugója kell, hogy legyen Gerhard szerint.

Ezen felül az Allianz a technológiai fejlõdésre is számít, mint amilyen a balesetek csökkentése érdekében múlt júliusban bevezetett elektronikus térkép-megjelenítõ és információs rendszer volt. Hozzátette azonban, hogy ezek mûködtetése csak megfelelõ ellenõrzések és hatékony képzések mellett, szakértõk felügyeletével lehetséges.

Gerhard hozzátette, hogy a technológia csak akkor lehet hasznos, ha ez megfelelõ képzéssel párosul, viszont az elõre nem látható, hogy az emberek mennyire képesek lépést tartani a fejlesztésekkel. Ami viszont látszik, hogy a legjobb hajótulajdonosoknak proaktív, jól szervezett biztonsági elõírásai vannak, amelyek valóban hatással lehetnek a biztonság növekedésére.